CD-recensie
© Aart van der Wal, april 2023 |
Oktober vorig jaar besprak ik van Concerto 1700 een aantal divertimenti van de Spaanse componist Gaetano Brunetti (1744-1798) (klik hier). Sluimerende, onbekende juweeltjes die door violist Daniel Pinteño, primarius van het Spaanse ensemble (dat in wisselende bezetting optreedt), tot muzikaal leven werden gewekt. Want Pinteño gaat graag op ontdekkingstocht, en niet alleen in zijn vaderland Spanje. Ditmaal is het de beurt aan zes strijktrio's van José Castel (1737-1807). Wie mocht denken dat Pinteño ze in een of andere Spaanse bibliotheek (vaak gevestigd in een klooster) heeft opgedoken, heeft het mis: de verzameling, door Castel opgedragen aan de zich in adellijke kringen bewegende Manuel Vicente de Murgutio y Gaytán de Ayala, bevindt zich 'gewoon' in de Bibliothèque nationale de France in Parijs. De in het Navarraanse Tudela opgegroeiede Castel (hij ging later naar Madrid) was van meerdere markten uitstekend thuis: hij componeerde zowel liturgische en symfonische als scenische en kamermuziek. Wat dat laatste betreft zijn deze zes strijktrio's vervuld van inventiviteit en schoonheid. Bovendien toont de muziek Castels fijnzinnige gevoel voor thematische ontwikkeling naast een geraffineerde 'behandeling' van de drie strijkinstrumenten. Dit is echt Spaanse kamermuziek op haar best, briljant vertolkt door de drie musici die met hoorbaar veel enthousiasme en historische kennis van zaken voor deze toch vrij onbekende componist in het strijdperk zijn getreden. Dit album is van begin tot eind een Spaanse muzikale edelsteen. Ook de opname werd in Madrid gemaakt en de Spaanse opnametechnicus Federico Prieto heeft dit muzikanteske van een daarbij passende omlijsting gezorgd. Zeer welkom, deze uitgave! index |
|