© Aart van der Wal, mei 2012

Bottesini: Grand Duo Concertant in A (voor viool, contrabas en strijkorkest)* - Grande Allegro di Concerto 'Alla Mendelssohn' (voor contrabas en strijkkwintet)** - Une Bouche Aimée (voor contrabas, mezzosopraan en piano) - Tutto Che Il Mondo Serra (voor contrabas, mezzosopraan en piano' - Capriccio di Bravura in A (voor contrabas and strijkkwintet)** - Duo Concertant op thema's uit Bellini's I Puritani (voor cello, contrabas en strijkorkest)***

Bewerkingen: Duncan McTier*,
Wijnand van Klaveren** en Marijn van Prooijen***

Christianne Stotijn (mezzosopraan), Liza Ferschtman, Candida Thompson en Jacobien Rozemond (viool), Daniel Bard (altviool), Kaori Yamagami en Monoka Leskovar (cello), Rick Stotijn en Ying-Lai Green (contrabas), Hans Eijsackers (piano), Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Candida Thompson (viool)

Channel Classics CCS SA 32612 • 57' • (sacd)

Opname: Stadsgehoorzaal, Leiden en Westvest, Schiedam, 11/2010, 6/2011 en 10/2011

Je moet dit gehoord hebben om het te geloven: dat iemand zó virtuoos en zó vrij op een contrabas kan spelen. Een contrabas een log instrument? Trager dan een viool door zijn 'massa', zijn volume? Ik geloof het al z'n leven, maar niet hier. Pak alleen maar zo'n Grande Allegro di Concerto: dit is Grande Musica en Grande Virtuoso! Geen wonder dat Rick Stotijn, de broer van Christianne, in de prestigieuze Carte Blanche serie in het Amsterdamse Concertgebouw vier concerten mag samenstellen. Dan is er in augustus het Prinsengrachtconcert. Zou Bottessini erbij zitten? Waarschijnlijk! De contrabas bespelen met een gemak alsof het een cello of altviool is, in zowel de écht lage als de écht hoge ligging! Zelfs als het echt héél moeilijk wordt blijft zijn spel een klasse apart: wie doet hem dit na? Jongleren, ja, volop zelfs, maar wel intens muzikaal, acrobatiek is geen doel op zich. Rick Stotijn laat zijn instrument bij wijze van spreken alle hoeken van de kamer zien en dat is op zich al een grandioos feest. En dan is er ook het ensemble dat het ene na het andere juweel uit de hoge hoed tovert.

Dat het zo met elkaar, met deze keur van solisten en het eveneens de sterren van de hemel spelende Amsterdam Sinfonietta, bijzonder inspirerend moet zijn geweest spat er van begin tot eind vanaf. Knap ook om zo'n avontuurlijk en inspirerend programma samen te stellen en zó op te nemen dat het een voortdurende lust voor het oor is. Dit is ook een topprestatie door het Channel Classics-team. Ik kon het niet laten en haalde weer eens die andere topper uit hun 'stal' voor de dag: hoornist Jasper de Waal en trombonist Jörgen van Rijen, Henk Rubingh en Marijn Mijnders (viool), Roland Krämer (altviool), Benedikt Enzler (cello) en het Concertgebouw Kamerorkest in een fenomenaal Haydn-programma (klik hier). Uiteraard volkomen anders maar net zo inspirerend. Tjonge, wát is dit genieten! Capriccio di Bravura? Nou en of!