© Aart van der Wal, juni 2010

Haydn: Hoornconcert nr. 1 in D, Hob. VII:d3 - nr. 2 in D, Hob. VII:d4 - Divertimento a tre Hob. IV:5.

(M.) Haydn/Mozart: Romance voor hoorn en strijkkwartet.

(M.) Haydn: Adagio en Allegro molto voor hoorn en trombone (uit de Serenade in D).

Jasper de Waal (hoorn), Jörgen van Rijen (trombone), Henk Rubingh en Marijn Mijnders (viool), Roland Krämer (altviool), Benedikt Enzler (cello), Concertgebouw Kamerorkest o.l.v. Henk Rubingh.

Channel Classics CCS SA 30210 • 55' • (sacd)

Een lovenswaardig initiatief om eerste lessenaars het 'woord' te geven, zoals in dit geval Jasper de Waal, de eerste hoornist van het Koninklijk Concertgebouworkest. Qua timbre en virtuositeit doet hij niet onder voor zijn illustere voorganger, Jacob Slagter, die van 1985 tot 2008 de solohoornist van het orkest was.

In het Adagio en Allegro molto uit Michael Haydns Serenade in D wordt de trombonepartij vertolkt door Jörgen van Rijen, de eerste trombonist van het KCO. Ook hij kreeg van Channel Classics de gelegenheid een hele sacd vol te spelen (klik hier), evenals de fluitiste Emily Beynon (klik hier).

De ondertitel van deze serie luidt danook niet voor niets First Chairs. Hoe goed is Jasper de Waal eigenlijk? Volgens mij is hij een hoornist uit duizenden die niet alleen zijn soms zeer weerbarstige instrument volledig beheerst, maar ook in puur muzikaal opzicht tot in de hoogste regionen reikt. Zijn spel staat op hetzelfde niveau als dat van grootheden als Dennis Brain, Barry Tuckwell, Alan Civil en Hermann Baumann. Maar ik herinner me ook John Cerminano, David Pyatt, Philip Farkas en Dale Clevenger (die al sinds 1966 de eerste hoornist is van het Chicago Symphony Orchestra; ongelooflijk!).

Michael Haydns Romance voor hoorn en strijkkwartet is niet minder dan een curiositeit, dat sterk overeenkomt met het langzame middendeel uit Mozarts Hoornconcert in Es, KV 447. Michael schreef zijn versie in 1795, vier jaar na Mozarts dood. De hoornpartij bevat een vereenvoudigde versie van Mozarts origineel, maar de orkestbegeleiding is nieuw. Van collega Siebe Riedstra begreep ik dat naar alle waarschijnlijkheid Mozarts favoriete hoornist Leutgeb een bezoekje had gebracht aan Michael en hem bij die gelegenheid de prachtige melodie uit KV 447 voorspeelde, maar zonder de begeleiding mee te brengen.

Dit is een geweldige uitgave, waar niet alleen het spelplezier vanaf straalt, maar die ook laat horen dat Jasper de Waal niet voor niets solohoornist van ons muzikale nationale boegbeeld is. Met een diep glanzende toon laat hij iedere technische barrière met speels gemak achter zich. Dat lukt alleen maar met een volmaakt embouchure. Hij maakt van iedere aanzet, iedere frase een dusdanig luisterrijk festijn dat ik deze sacd een keer of vijf achter elkaar heb gedraaid. De sonore opname mag er eveneens zijn. Jared Sacks en Hein Dekker tekenden voor een tot in de kleinste puntjes verzorgde registratie (gemaakt juni en september 2009 in de Waalse Kerk in Amsterdam). Dit is muziek maken van de bovenste plank en daarmee een sacd om echt van te likkebaarden!