© Aart van der Wal, september 2016

C.Ph.E. Bach: Celloconcerten

nr. 1 in a, Wq 170 - nr. 2 in Bes, Wq 171 - nr. 3 in A, Wq 172

Nicolas Altstaedt (cello), Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen

Hyperion CDA68112 • 65' •

Opname: november 2014, St Jude-on-the-Hill, Londen

Groots cello- en orkestspel dat als een ongekend fraaie handschoen past rond deze menigmaal zelfs revolutionair aandoende stukken. Ik mag me gelukkig prijzen in slechts luttele dagen twee sublieme uitvoeringen van de muziek van Carl Philipp Emanuel Bach te mogen recenseren: deze en de onlangs verschenen cd van het label CIC met twee symfonieën, het Celloconcert Wq 171, de sonate Wq 137 (in de versie voor piccolocello en klavecimbel) en het klavecimbelconcert Wq 17, door het ensemble Pulcinella (klik hier). Evenals Ophélie Gaillard voelt ook Nicolas Altstaedt deze schitterende barokmuziek tot in zijn vingertoppen en vormt het Arcangelo-ensemble (met het tinkelend klavecimbel bescheiden op de achtergrond) het ideale decor voor zijn gloedvolle Gigli-cello uit 1760.

Hoe wonderlijk is het toch dat Carl Philipp Emanuel deze zo vooruitstrevende muziek schreef terwijl hij als klavecinist decennialang vastgeroest zat aan het hoforkest van - toegegeven, de zeer muzikale - Friedrich II van Pruisen. Dat hij niet is uitgevlogen, deze revolutionaire geest! Muziek die vol verrassingen zit, met koene melodische en harmonische wendingen, menigmaal zo kortademig dat het je de adem bijna letterlijk beneemt, of explosief opwellend uit het niets. En wel degelijk ook met een expressief lyrische inslag, wat in dit zo contrastrijke discours als een ware verademing uitpakt. Muziek om van te houden, te koesteren en te doorgronden (er bestaan ook versies voor fluit en klavecimbel, waarin ik herhaaldelijk een grimas in de richting van de fluitspelende Friedrich hoor...)

Nicolas Alstadt en Jonathan Cohen laten het bliksemen en stormen met alle denkbare panache, reliëf en contrastwerking, op de spreekwoordelijke punt van de stoel, in een opname die tot de beste in dit genre behoort. Wat wilt u nog meer?