CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2018

 

Bach: Sonates en partita's voor viool solo

Sonate nr. 1 in g, BWV 1001 - Partita nr. 1 in b, BWV 1002 - Sonate nr. 2 in a, BWV 1003 - Partita nr. 2 in d, BWV 1004 - Sonate nr. 3 in C, BWV 1005 - Partita nr. 3 in E, BWV 1006

Gottfried von der Goltz (viool)
Aparté AP176 • 66' + 71' • (2 cd's)
Opname: augustus 2017 en februari 2018, Ensemblehaus, Freiburg (D)

   

De violist Gottfried von der Goltz (1964, Würzburg) is net als eens Nikolaus Harnoncourt ‘van adel', een heuse graaf zelfs. Voor ons muziekliefhebbers is het uiteraard belangrijker dat hij geldt als een van de - inmiddels talloze - specialisten in het barokrepertoire. Hij is bovendien artistiek leider van zowel het fameuze Freiburger Barockorchester als het Norwegian Baroque Orchestra. Daarnaast doceert Von der Goltz aan het conservatorium van Freiburg.

Hoe kan de musicus zich in dit repertoire nog onderscheiden? Omdat de discografie uitpuilt van uitvoeringen in alle soorten en maten (van ‘romantisch' tot ‘streng', van ‘traditioneel' tot ‘authentiek') lijkt het een onmogelijke opgave om nog met een vertolking voor de dag te komen die alle overtreft. En dan ook nog te bedenken dat slechts enige weken terug ik de opname van een Duitse collega van Von der Goltz besprak: die van Christoph Schickedanz, op het Audite-label (klik hier). Maar kort en goed: het beste waar op gehoopt kan worden is dat een nieuwe aanwinst verschillende fascinerende werelden in zich laat verenigen. Dat is bij zowel Schickedanz als nu bij Von der Goltz gelukkig het geval.

Von der Goltz biedt ons een interpretatie met als voornaamste kenmerken technische perfectie, goed overwogen tempi (des te belangrijker omdat Bach niet veel ophad met tempovoorschriften), een sterk ontwikkeld gevoel voor de horizontale en verticale structuur en een gedoseerde ornamentatie. Het streven naar authenticiteit kenmerkt zich bij Von der Goltz niet alleen door viool Paolo Antonio Testore, ca. 1720) en strijkstok, maar ook door de vanuit de historiserende muziekpraktijk ontwikkelde en bevestigde stijlzuiverheid. Het levendige, inventieve karakter van zijn spel (met name in de barokke dansvormen) werkt ook mee aan deze boeiende vertolking. Zo zal de verheven, expressieve bezonkenheid van de streng ingekaderde Ciaccona niemand onberoerd kunnen laten.
De opname is een juweel: de vioolklank kan opbloeien in een ruimte met net de daarvoor vereiste nagalm. En als die galm er later kunstmatig is ingebracht? Dat maakt het daardoor niet minder mooi!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links