CD-recensie

 

© Aart van der Wal, januari 2012

 

 
   
   
   
   

Oboe Passion
Aria's (uit cantates en het Weihnachts-Oratorium) en concerten van Bach en zonen

CD 1:

Bach: Ich bin vergnügt mit meinem Glücke BWV 84 - Ich esse mit Freuden mein weniges Brot BWV 84 - Liebster Jesu, mein Verlangen BWV 32 - Flößt, mein Heiland BWV 248 - Erfüllet, ihr himmlischen, göttlichen Flammen BWV 1 - Seufzer, Tränen, Kummer, Not BWV 21 - Ich nehme mein Leiden mit Freuden auf mich BWV 75 - Ich will auf den Herren schauen BWV 93 - Genügsamkeit ist ein Schatz in diesem Leben BWV 144 - Komm, komm, mein Herze steht dir offen BWV 74 - Die Seele ruht in Jesu Händen BWV 127 - Wir zittern und wanken BWV 105 - Letzte Stunde, brich herein BWV 31

CD 2:

Bach: Hoboconcert in a, BWV 1055

Joh.Christian Bach: Hoboconcert in F

C.Ph.E. Bach: Hoboconcert in Es, Wq 165

Nienke Oostenrijk (sopraan), Pauline Oostenrijk (hobo, hobo d'amore en cor anglais), Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Jaap ter Linden

Challenge Classics CC72506 • 56' + 52' • (2 sacd's)

www.challenge.nl
www.nienkeoostenrijk.nl
www.paulineoostenrijk.nl


Op zich is er met de titel van deze heruitgave niets mis, want er valt heel veel van Pauline Oostenrijks gepassioneerde hobospel te genieten, maar zus Nienke is niet minder gepassioneerd, zij het uiteraard binnen de kaders van dit barokrepertoire. Het is tenslotte geen Berlioz of Wagner, maar Bach en zijn twee zonen Johann Christian en Carl Philipp Emanuel. Hoe dan ook, Baroque Passion was misschien wel een betere titel voor deze dubbel-cd geweest.
Dan is daar het Amsterdam Sinfonietta, een topensemble dat door 'leader' Candida Thompson naar nieuwe hoogten werd gestuwd en nu onder leiding van de in het barokrepertoire gepokte en gemazelde Jaap ter Linden (de 'puristen' die alleen maar een 'authentiek' ensemble willen hoeven dus niet gelijk te gaan mopperen: klik voor zijn artistieke doopceel en uitgebreide discografie op www.jaapterlinden.com) de klasse uitstraalt die in dit op zich al bijzondere repertoire een conditio sine qua non is. Want dit is deels breekbare muziek die al snel van de juiste koers afraakt als er qua spelkwaliteit compromissen moeten worden gesloten. Maar hier is natuurlijk veel meer aan de hand wat deze twee cd's tot een kostelijk bezit maken: de jeugdige frisheid die Pauline in haar spel legt, de geciseleerde, voortdurend stralende sopraan van Nienke die van iedere aria een zeldzaam fraai juweel maakt (alleen al de echo-aria 'Flößt, mein Heiland' uit het Weihnachts-Oratorium met Margriet Stok...) en last but not least de obbligati en overige heerlijk kruidige instrumentale trekjes die vanuit Amsterdam Sinfonietta voortdurend opborrelen.
Al eerder schitterde Pauline in het barokrepertoire, toen met het barokensemble van het Nederlands Symfonieorkest onder Jan Willem de Vriend in hoboconcerten van Vivaldi (klik hier). Trouwens, ons vaderland heeft veel andere grote hoboïsten voortgebracht: denkt u maar aan Werner Herbers, Heinz Friesen en Bart Schneemann. Waarin een klein land groot kan zijn!

De opnamen dateren al van een poos terug, uit 1998 en 1999, gemaakt in Doopsgezinde Remonstrantse Kerk in Deventer (cd 1) en de Doopsgezinde Kerk in Haarlem (cd 2), waarvoor producer Ted Diehl en technicus Bert van der Wolf (die ook de editing voor zijn rekening nam) tekenden. De sacd-remastering is echter pas kort geleden gedaan, vandaar. Een apart compliment nog voor de door Pauline Oostenrijk geschreven toelichting, die dankzij het persoonlijke cachet duidelijk toegevoegde waarde heeft. Jammer alleen dat in het boekje wel een biografie van beide solisten, maar niet van orkest en dirigent is opgenomen. Zij doen er net zoveel toe!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links