CD-recensie

 

© Aart van der Wal, november 2010

 

 

Vivaldi: Hoboconcert in d, RV 127 - in C, RV 450 - in d, RV 454 - - in F, RV 455 - in F, RV 457 - in a, RV 461 - in a, RV 463.

Pauline Oostenrijk (hobo), Baroque Academy of The Netherlands Symphony Orchestra o.l.v. Jan Willem de Vriend.

Challenge Classics CC72389 • 55' • (sacd)

(met geïllustreerd boekwerk van 84 blz.)

www.challenge.nl

www.paulineoostenrijk.nl

www.janwillemdevriend.com

www.orkestvanhetoosten.nl


Ik kon er slecht tegen als iemand weer eens luidkeels riep dat "de muziek van Vivaldi (1678-1741) zoveel van hetzelfde is dat je niet eens kunt horen of de A- of de B-kant op de draaitafel ligt." De variant van deze uitspraak in het cd-tijdperk kunt u zelf wel invullen! En met Pauline Oostenrijk zíngend (want dàt doet ze op haar instrument!) op de achtergrond blijft er al helemaal niets heel van die vooringenomenheid die de muze van deze Venetiaanse grootmeester al decennialang in het verkeerde daglicht plaatst. Maar wie ben ik om hiervoor een lans te breken, met zulke fantastische vertolkers die zich over deze zeven hoboconcerten hebben ontfermd? En dan is er nog dat fraai geillustreerde boekwerk waarin de sacd is vastgeklemd. Kostelijk om de verhalen van Pauline (ook in het Nederlands!) te lezen over de 'hobomeisjes' en over Pelegrina, waarvan vaststaat dat Vivaldi voor haar de hobopartij van zijn Sonate voor hobo, viool, chalumeau en orgel RV 779 schreef, Athene en haar aulos, en haar studie bij Koen van Slogteren. Het enthousiasme straalt ervan af, evenals van haar spel in deze snel-langzaam-snel concertjes (sommige duren slechts een minuut of acht).

De Baroque Academy is een vertakking van het Orkest van het Oosten annex The Netherlands Symphony Orchestra (vandaar de inmiddels gangbare afkorting BANSO). Het ensemble richt zich op de uitvoering van barokmuziek met gebruikmaking van een authentiek instrumentarium, zoals baroktrompetten en -fluiten, naast natuurhoorns en met darmsnaren bespannen strijkinstrumenten. chef-dirigent van het geheel is Jan Willem de Vriend, die we ook kennen van o.a. het Combattimento Consort.Amsterdam. Met de barokretorica zit het in deze hoboconcerten dus wel goed! De orkestbezetting in deze hoboconcerten beperkt zich tot vier eerste violen, drie tweede violen, drie alten, twee celli, contrabas, chitarrone (luit) en basso continuo. Dat Pauline Oostenrijk de 'klassieke' hobo bespeelt, heeft onder meer tot gevolg dat de stemming van het 'authentieke' ensemble daardoor hoger moet liggen: a = 440 Hz. Jammer voor de darmsnaren... Anderzijds horen we nu wel de chitaronne met zijn prachtige, volle en gedifferentieerde klankpalet. Een ware vondst en een gedurfd initiatief om dit fascinerende instrument zo mooi gebalanceerd bij de uitvoering te betrekken. Kom daar bij de Academy of St. Martin in the Fields en I Musici maar eens om!

De mooie opname werd in juni van dit jaar gemaakt in het Muziekcentrum in Enschede. Bert van der Wolff tekende - bijna als vanouds! - voor het natuurlijke timbre van de instrumenten zoals dat uit de luidsprekers komt. Deze uitgave maakt deel uit van de actie Aangenaam Klassiek.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links