CD-recensie
© Aart van der Wal, november 2021 |
In het cd-boekje schrijft Alisa Weilerstein:
Wat mij betreft is ook wat deze recensie betreft daarmee feitelijk alles gezegd, want dat is precies wat in deze zes weergaloze solowerken gebeurt: iedere noot van Weilenstein, iedere frase, ieder accent, iedere versiering is functioneel, de dansvormen mogen zich koesteren in volmaakt gekozen tempi, de kleurenpracht die zij aan haar instrument ontlokt is exemplarisch en het nobele karakter van deze uitvoeringen is net zo evident als de expressieve kracht van haar intens muzikale betoog. Er schuilt in deze interpretaties zoveel speelse verleiding, lyrische bezonkenheid, charme, elegantie en expressieve energie dat de uitkomst niet anders kan zijn dan overweldigend. Een hoogtepunt? Teveel om op te noemen, maar één wil ik u niet onthouden: de Sarabande uit de vijfde suite. Mag het eens? Dat woorden tekortschieten? Dan is er de opname die de warme gloed van haar instrument optimaal doet gelden. Waarbij ik mij gelijk afvroeg hoe het toch kan dat van ongewenste galm in deze registratie, eveneens in de Teldex Studio in Berlijn, geen enkele sprake is. Terwijl dat helaas wel het geval was bij WTK II door Andreas Staier op het Harmonia Mundi label (klik hier). Dat de zes suites niet in chronologische volgorde op de beide cds zijn vastgelegd is van geen betekenis. index |
|