Audioapparatuur Een nieuwe referentie? (2) Het verhaal van MartinLogan © Ad Speksnijder, oktober 2021
|
|||||||||||||||||||||||
Het kan aan mij liggen, maar lees je tegenwoordig nog recensies over luidsprekers, anders dan die van het zogenaamde elektrodynamische type? Toegegeven, het is het meest geproduceerd en toegepast, met als gevolg een markt die werkelijk overladen is met bijna zoveel merken en uitvoeringen als er klanten zijn. De concurrentie is moordend, marges (en daarmee helaas soms ook de kwaliteit) staan onder druk en van onderscheidende eigenschappen is nauwelijks sprake. Al wil ik hier niet mee zeggen dat er geen kwaliteitsverschil is. Dat is er wel degelijk. In deze recensie wil ik het met u hebben over een niet zo frequent toegepast luidsprekerprincipe dat al bijna 65 jaar oud is en in de achterliggende jaren zodanig is geëvolueerd dat je zonder overdrijving in klankmatig opzicht van een bijzondere technologie kunt spreken. Het gaat in deze recensie, en dat bevroeden sommigen van u natuurlijk al, om de elektrostaat, tevens een vervolg op het eerste deel van Het verhaal van MartinLogan. Voordat ik ga uitweiden over de technische specificaties en mijn luisterervaringen met u deel, eerst een 'winstwaarschuwing': ik heb de besproken luidsprekers namelijk aangeschaft. Dat kan wat spanning geven wat betreft de vereiste objectiviteit. U bent dus gewaarschuwd! Waar hebben we het ook al weer over?
Hoe groot? Zwaar? Uitpakken en plaatsen vraagt zeker hier eerst nadenken en dan pas doen. Je wilt ze immers niet onnodig in handen nemen. Na de meegeleverde spikes te hebben gemonteerd, heb ik ze voorzichtig in positie gebracht. Nou ja, positie? Al snel daarna bleek dat experimenteren - ik blijf in stijl - op zijn plaats was. Spikes op laminaat of parket is kraszeker, vandaar dat ik onder de spikes rummikub-tegeltjes (zit zo'n mooie holling in) heb gelegd. Toen kon ik naar hartenlust schuiven om de beste opstelling te vinden. En dat geschuif loont de moeite, dat kan ik nu alvast verklappen. Misschien nog wel meer dan bij conventionele luidsprekers.
Constructieve aspecten Wat MartinLogan elektrostaten bijzonder maakt is het gebogen elektrostatische paneel. MartinLogan noemt dat CLS ('Curvilinear Line Source'). En dat is meer dan een marketing-gimmick. Wil je maximale prestaties via een paneelluidspreker, dan geldt het adagium 'size matters'. Maar, des te groter de panelen, des te groter de directionele dispersie. Ergo, gelijkmatige dispersie is al sinds het begin van de elektrostaat een probleem. Bij MartinLogan hebben ze dit dilemma even simpel als geniaal opgelost door de panelen gebogen uit te voeren. De horizontale stralingshoek is daardoor ongeveer 30°. Hierdoor wordt het afstraalgedrag sterk verbeterd en, zeer belangrijk, de ideale luisterpositie sterk vergroot. De fabricage van gebogen panelen is echter een stuk lastiger dan van vlakke. Tot op de dag van vandaag is dat voor een groot deel nog ambachtelijk handwerk en toepassing van state-of-the-art materialen en verbindingen.
Naast afstraalgedrag is het een vereiste dat het frame waar het membraan in is opgenomen, ultra stijf en resonantievrij is onder alle gebruikscondities. Immers, een trillend frame, bascompartiment of verbindingselement (o.a. de bevestiging van het diafragma aan de spacers) zal door intermodulatievervorming een negatieve invloed op de geluidskwaliteit hebben. Exotische materialen zijn hier toegepast, zoals een aluminiumlegering uit de ruimtevaarttechnologie, voor het frame van het paneel. De lijmverbindingen van het diafragma op spacers en frame is een lijm die eveneens zijn oorsprong vindt in de ruimtevaart.
Subwoofer-sectie Plaatsing
Aansluitingen
Ook is er de mogelijkheid om in bi-amping-mode aan te sturen. Puntje van kritiek zijn de brugconnectoren die standaard meegeleverd worden en in geval van traditionele aansluiting toegepast moeten worden. Het zijn verchroomde plaatjes die mijns inziens niet de maximale prestaties leveren. Ik heb er in ieder geval een setje op maat gemaakte brugconnectoren bijgekocht.
Hoewel het een volledig passief systeem is, ontkomen we uiteraard niet aan een netvoeding. Immers de panelen en het diafragma moeten op spanning gebracht worden alvorens het muzieksignaal op het diafragma wordt losgelaten. En een nog behoorlijk hoge spanning ook (nee, geen hoogspanning). Ik heb me laten vertellen dat het potentiaalverschil tussen de statoren ongeveer 4500V is. Maar geen schrik, het amperage is zodanig laag, dat elektrocutie is uitgesloten. De voedingsspanning kan dan ook prima in 12V worden aangeboden, waarna deze via een step-up trafo naar die 4500V wordt getransformeerd. De meegeleverde WCD trafo's zijn prima, maar ik kon het niet laten daar toch een extra tweak uit te testen, door 2 stuks S-Booster voeding in te zetten. Technische doopceel Context (thuisopstelling)
Luisteren
Op naar het tweede album. Back to BACH, Famous organ works, door de Japanse organiste Kei Koito. Hier kies het eerste werk, de Toccata & Fugue in d (Dorian), BWV 538. Opgenomen in de Martinikerk in Groningen, gespeeld op het niet alleen qua klanksignatuur bijzondere Arp Schitger orgel uit 1691/92, gerestaureerd in 1983/84 door Jürgen Ahrend & Cor H. Edskes. Naast het geweldige talent van Kei Koito weet Martin Korn en zijn team als geen ander hoe je orgelmuziek zo opneemt en edit, en wel zo dat elke noot, elke frase, nagalmtijd en geluidsterktebalans tot in de perfectie wordt weergegven. Sluit je ogen, visualiseer de Martinikerk en je bent er. Dat deed en dacht ik bij het horen van dit indrukwekkend moois, met orgel en acoustiek in perfecte balans. Wat een toonzuiverheid en bovendien echt veel realistischer dan ik ooit heb gehoord. Maar ook hier weer het niet goed gedefinieerde, onvoldoende gecontroleerde laag. De Prestant 16' heeft echt een eigen klankkleur en als je die niet duidelijk waarneemt, kun je maar beter toegeven dat er iets mis is. Nou is die Prestant best wel laag (32 Hz), maar toch. Gezien de specificaties van de elektrostaten zou dat toch best goed moeten gaan (34 Hz). Zou er dan toch iets met de aansturing aan de hand zijn? Ik noemde al eerder de bijzonder lage impedantie bij hogere frequenties, en daarnaast het feit dat elektrostaten best een stevige versterker met een niet te lage ingangsimpedantie kunnen gebruiken. En, eerlijk is eerlijk, beide kan ik van m'n buIzenbakje niet zeggen.
Tevens benieuwd naar hoe vocaal werk door deze setup wordt weergegeven en dan het liefst a capella, snuffel ik in mijn favorietenlijst en valt de keuze op Indra Rios Moore met het titel-nummer Carry My Hart. Indra's stem wordt gekenmerkt door zeer complexe klankstructuur. Ragfijn, licht vibrato, gecombineerd met een perfecte timing en beheersing. Nergens schuurt of knelt het. Altijd een ontspannen en goed gearticuleerde signatuur. Ik weet dat alle nuances uit haar stem ontsluiten geen makkelijke kost is voor een audioset/luidspreker. Ik heb dit nummer/album al talloze malen beluisterd, dus dan denk je zo maar dat je het allemaal wel weet. Maar dan via deze elektrostaten..echt kippevel! Haar stem is niet langer ietwat afstandelijk, maar komt binnen op een manier dat het me in de muziek trekt, erbij zo gezegd. Hier is de PrimaLuna wel in z'n element hoor. Wat een signaal schoonheid, wat een emotie weet deze combi over te brengen. Niks op aan te merken Het is heel laat geworden die eerste avond. Het ene na het andere album, van barok tot rock. Het was gewoonweg genieten en stoppen was heel erg moeilijk. Verslavend? Ja, je zou het bijna zeggen. En toch, de perfectionist in mij zei dat het nog veel beter kon. Met name in het laag en in de overall-controle van de elektrostaten. Mixed feelings dus. De volgende dag meteen op onderzoek uit. Opmerkelijk is het geringe aantal recensies van elektrostaten in het Nederlands. Ook in het Engels is het trouwens dun gezaaid. Daarin vond ik de bevestiging van mijn veronderstelling dat vermogen en ingangsimpedantie van de versterker(s) van eminent belang zijn. Ik besloot wat andere audio-apparatuur thuis te laten afleveren om in alle rust eens wat A/B-vergelijkingen te kunnen doen. In het volgende deel (3 van ?) van deze serie ga ik u daar uitgebreid op in. index | |||||||||||||||||||||||