Audioapparatuur Een nieuwe referentie? (1) Het verhaal van MartinLogan © Ad Speksnijder, september 2021
|
|||||||||||||||||
Wie kent het niet? Je gebruikt al jaren naar grote tevredenheid je audiospulletjes en dan gebeurt het: je hoort iets dat zoveel indruk maakt dat het gaat knagen. Knagen in de zin van 'is toch wel een hele verbetering' of, 'als ik aan vervanging toe ben, staat deze op de shortlist'. Het overkwam mij een aantal maanden geleden. Op bezoek bij een HiFi- winkel waar ik al 32 jaar over de vloer kom en al heel wat heb beluisterd en soms ook gekocht. Daar beluisterde ik, na zeker 25 jaar, weer eens elektrostaten; van hetzelfde merk als toen. De technologische ontwikkelingen hadden niet stilgestaan, zoveel was meteen al wel hoorbaar. Maar daarover later meer, in deel 2 over dit onderwerp. Op voorhand kan ik verklappen dat een werkelijk schitterend stel elektrostaten een permanente en ook wel prominente plaats in mijn luisterruimte heeft ingenomen. Maar ja, als je eenmaal begint.dan bestaat de kans dat de rest van de bestaande audioset niet echt optimaal samengaat met de nieuw verworven audiocomponent. Want, dat weet u vast allang, magic happens in the mix. Daarom is uw audiospeciaalzaak, als het goed is, van toegevoegde waarde. Immers, daar weet men doorgaans heel goed wat binnen het assortiment, binnen een bepaald budget, goed samen gaat. Als er dan ook nog de gelegenheid is om thuis, in de eigen akoestische omgeving, te testen zonder enige vorm van verplichting, kunt u tot een echt optimale afstemming komen. Meer dus dan dozen schuiven en cashen.
Het verhaal van MartinLogan
De Quad ESL 57, op de markt gebracht in 1957, was aanzienlijk succesvoller, vooral in zijn geboorteland Engeland en totdat de producten van MartinLogan op het toneel verschenen, was het misschien wel de enige commercieel levensvatbare elektrostatische luidspreker in de geschiedenis. Maar hoe goed die Quad's ook waren, ook zij leden aan de beperkingen van het elektrostatisch principe. Laagweergave, plaatsingsgevoelig, groot, kwetsbaar in een vochtige atmosfeer, etc. Maar strijkers, stemmen, kamermuziek: in één woord schitterend! Hoewel in de audiowereld consensus bestond dat de originele Quad ESL beschouwd mocht worden als 's werelds beste weergever van dit soort muziek, moesten liefhebbers van rock of groots symfonisch werk, orgelmuziek en opera, het toch elders zoeken. En die groep vertegenwoordigde, commercieel gezien, geen verwaarloosbaar marktaandeel, een belangrijk aspect dat de grondleggers van MartinLogan goed begrepen. Het moest beter kunnen
Het eerste prototype zag het levenslicht in 1980. Natuurlijk had het nog steeds de kenmerken en helaas ook de (afwerkings- en esthetische) kwaliteiten van het wetenschappelijk project: een plat aluminium paneel met draden, verstevigingsribben, grote, open, transformatoren en voedingen, de hele handel aangesloten op een versterker in Sanders' woonkamer. Maar...het klonk toch beter dan verwacht. Er was alleen een probleem: toen ze het volume hoger zetten, flitste en donderde het in het paneel en werd de muziek vervangen door een rookpluim die in de daarop volgende ijzige stilte eenzaam naar het plafond opsteeg. Tóch wisten ze dat ze dichtbij het optimum waren. Bekroond Voor de CES van 1983 hadden de heren inmiddels een hybride elektrostatische luidspreker met volledig bereik ontwikkeld die ze de naam Monolith meegaven. Een gerenommeerd high-end bedrijf gebruikte een prototypepaar tijdens de CES-show om zijn audioapparatuur mee te demonstreren. Dealers die de hybride elektrostaten voor het eerst hoorden, waren onder de indruk van het geluid van de visueel aantrekkelijke, doorzichtige 'Monolieten'. Velen stonden in de rij om ze te mogen verkopen. Het was toen dat Sanders en Sutherland hun middelste namen aan de onderneming gaven en in staat waren te voldoen aan de vraag die ze zelf hadden gecreëerd. MartinLogan kreeg vleugels. Terug naar het begin van dit verhaal
Na het proefluisteren was het duidelijk: geen weg meer terug! Uiteindelijk viel de keuze op een set MartinLogan ESL 9, ook wel de Classic genoemd, de 'kleinste' telg uit de Master Piece Series. De Classic is volledig passief. Het subwoofer-deel (<300Hz) in de overige modellen is uitgerust met actieve versterking. Misschien speelde dat gegeven een rol bij de naamgeving van dit type: klassiek in de zin van volledig passief, zonder geavanceerde maar niet per se tot hogere prestaties leidende techniek. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de overige telgen niet heb kunnen beluisteren, maar mits samen met goede versterking, voeding en bekabeling, is er mijns inzens niets dat kan tippen aan de coherentie van een door één versterker aangestuurd systeem. Technologie Ik kan me zo voorstellen dat u denkt: 'dat is me allemaal te veel gedoe en met teveel beperkingen'. Begrijpelijk overigens als u deze weergevers nog nooit in een goede setup hebt kunnen beluisteren. Maar voor nu: snuffel eens rond op de site van MartinLogan en kijk hier eens: The MartinLogan Story. Lees eens wat er over geschreven is en als u de kans krijgt ze te beluisteren: doen!!. Ook al bent u niet toe aan nieuwe luidsprekers (dat komt daarna dan wel...) In deel 2 ga ik verder in op globale technische kenmerken en uiteraard probeer ik u mee te nemen in een unieke luisterervaring. Ook zal ik u (waarschijnlijk wordt dat dan deel 3) meenemen in het verhaal rondom de aansturing van deze giganten. En wie weet, komt van het een het ander. __________________ index | |||||||||||||||||