Actueel (archief)

Officieel gelanceerd:

Monteverdi.tv

 

© Aart van der Wal, 5 maart 2008

 

In december schreef ik al over de plannen van Monteverdi.tv (klik hier), maar dinsdag jl. was er dan de eerste persconferentie, waarin het ‘station’ officieel werd gelanceerd. Veel pers, veel aandacht, maar de belangrijkste vraag is natuurlijk of de liefhebber van klassieke muziek hiermee in zijn nopjes moet zijn. Ik vind van wel, zoals deze bijdrage hopelijk duidelijk maakt.

What’s in a name…

Shakespeare schreef in 1595: "What's in a name? That which we call a rose, by any other name would smell as sweet." Een wereldberoemd citaat uit ‘Romeo and Juliet’. Maar dat was in de zestiende eeuw, toen marketing nog een onbekend begrip was. Vier eeuwen later weten we dat de naam die aan een product wordt gegeven bij voorkeur overeen moet komen met de belangrijkste eigenschap ervan. hoewel… Volkswagen is al lang geen wagen meer voor het volk, Douwe Egberts zegt niets over koffie, voor een Spyker is geen hamer nodig. Enzovoorts.

Monteverdi.tv zegt niets over de componist Monteverdi, al is de naam van het nieuwe platform wel aan hem ontleend. Rob Overman, de oprichter en CEO: “We hebben die naam gekozen omdat het Monteverdi was die een van de eerste opera’s (L’Orfeo) componeerde en wiens muziek generaties van musici en liefhebbers heeft beïnvloed.” Dat is waar, maar toch wel een beetje arbitrair, want Monteverdi.tv richt zich niet specifiek op opera, terwijl Mozart en Beethoven ook generaties heeft beïnvloed. Maar goed, Monteverdi.tv klinkt toch in mijn oren een stuk beter dan dan Beethoven.tv of Mozart.tv…

Het portaal

Wat heeft Monteverdi.tv de liefhebber van klassieke muziek te bieden? In ieder geval een handige muziekdoos waarvan het deksel soepel opengaat en waarin naar hartenlust kan worden gegraaid:

- Een gratis online radio met ruim 200 radiokanalen die wereldwijd klassieke muziek uitzenden.
- Live-concerten, muziekvideo's, audio-downloads, documentaires, boeken, cd's, dvd's en bladmuziek.
- Databases (over o.a. componisten, muziekwerken, orkesten, ensembles, dirigenten, solisten, enz.).
- Een forum, een ontmoetingsplek voor muziekliefhebbers en professionals.

Wie een volledig overzicht wil krijgen over hetgeen het nieuwe station te bieden heeft verwijs ik graag naar de site www.monteverdi.tv. Één schermbeeld zegt immers meer dan 500 woorden. Zeker, de site is uitsluitend in de Engelse taal voorhanden, maar het zou mij werkelijk verbazen als er binnen afzienbare termijn geen 'nationale' afsplitsingen aan toe worden gevoegd. Zoals ik er ook niet van versteld zal staan dat de inhoud - en daar draait het toch in zeer hoge mate om - zich verder zal verdiepen, meer diepgravende informatie ter beschikking komt. Hopelijk dan ook nog gratis, want de internetters zijn wat dit betreft inmiddels wel érg verwend, gewend als ze zijn geraakt aan gratis informatie met slechts een druk op de knop.

Vrije nieuwsgaring

We willen niet allemaal weten of Cecilia Bartoli op een stoepje in Turijn is uitgegleden, of dat de directeur van de Metropolitan Opera in New York heeft besloten er de brui aan te geven. In het kunstbedrijf liggen gossip en werkelijkheid bovendien vaak mijlenver uit elkaar, maar toch laat een snelle blik in de nieuwsrubrieken van Monteverdi.tv al snel zien dat sommige nieuwtjes het waard zijn om gelezen te worden. Dat dit nieuws uit alle hoeken van de wereld bij ons wordt gebracht zijn we inmiddels eveneens allang gewend. Maar er is meer nieuws, dat voor menigeen misschien wel het meest interessant is: informatie over festivals en bijzondere evenementen op internationale schaal. Stelt u zich de informatie voor over de Salzburger Festspiele in samenhang met reisorganisaties en hotels. U kunt bij wijze van spreken gelijk boeken, van de toegangskaartjes tot en met het hotelbed, van de vliegreis tot de autohuur.

De commercie

Muziek is te belangrijk om aan marketeers over te laten. Misschien is dit wel zo, maar ook kunst moet uiteindelijk toch worden betaald. Wie eens door Beethovens correspondentie met zijn uitgevers heeft gebladerd begrijpt op slag dat hogere inspiratie wel in klinkende munt moet worden uitbetaald. Het is volstrekt onmogelijk om zo'n veelomvattend en zo fraai grafisch vormgegeven platform als dat van Monteverdi.tv op een slof en een schoen van de grond te trekken en met slechts minimale financiële middelen te onderhouden. Daar gaan, om het wat plat te zeggen, sloten geld in zitten. Zonder subsidies, maar met aandeelhouders zal er toch rendement uit die investeringen moeten worden gehaald. Wie dat graag anders wil zien leeft buiten de werkelijkheid. Zoals tijdschriften en kranten niet gratis kunnen draaien, zo kan Monteverdi.tv niet alles gratis aanbieden. Over ieder via de site van Monteverdi.tv verkocht product zal het station zeker commissie ontvangen, maar mits het daardoor voor de consument niet duurder wordt is er geen reden tot klagen. Bovendien wortelt het muziekbedrijf al eeuwen in de commercie: subsidies en sponsoring zijn bij lange na niet voldoende om deze bedrijfstak overeind te houden, laat staan om voor een goed product te kunnen (blijven) zorgen. Subsidie en commerciële activiteiten gaan in feite in hand in hand.

Monteverdi.tv heeft het gehele traject goed in de vingers gekregen. Inkomsten worden gegenereerd uit internet portals, digitale tv, mobile en narrow casting, advertenties en de verkoop van content. De financiering is in handen van private investeerders. Het business model wordt aangevuld door overeenkomsten met creditcard-organisaties. De logistieke afhandeling van de boeken-, cd- en dvd-verkoop is in handen van bedrijven die daarin goed zijn (bijvoorbeeld Amazon).

Een belangrijk voordeel

In de westerse wereld weet de gemiddelde muziekliefhebber heus wel waar Abraham de mosterd haalt. Maar hij heeft ook alles bij de hand, wat van zijn Aziatische pendant zeker niet kan worden gezegd. Wat voor ons in logistiek opzicht vanzelfsprekend is kan op het Chinese platteland een ware heksentoer zijn. Menigeen kan hier met een druk op de knop Mezzo.tv ontvangen, maar in Argentinië? Of in Zuid-Korea? Zoals wij met die druk op de knop echt geen uitzending vanuit de Metropolitan Opera in New York of het Teatre Colón in Buenos Aires op ons tv-scherm toveren. Misschien wel met een schotel, maar dan nog. Als Monteverdi.tv het slim aanpakt en de uitzendrechten weet te verwerven kan de liefhebber nog veel verwachten. Of dat straks allemaal gratis kan? De tv-ontvangst thuis is immers ook niet gratis, al valt het vaak niet of nauwelijks op omdat in veel gemeenten het kabelabonnement bij de reinigingsrechten is gestopt In ieder geval willen we zelf ook graag worden betaald voor hetgeen we presteren of leveren, al valt er best wel wat voor te zeggen om een belangrijk deel van de Monteverdi-uitzendingen gratis aan te bieden. Kijken en luisteren stimuleert immers het aankopen van cd's en dvd's

Het eerste live-concert

Tijdens de presentatie in Amsterdam op dinsdag jl. kondigde het Monteverdi-team niet zonder trots het eerste live-concert op Monteverdi.tv aan: de al sinds 1922 in de Grote Kerk van Naarden uitgevoerde Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach. Op Goede Vrijdag 14 maart a.s. bijt De Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven dus het muzikale spits af. De uitvoering wordt t/m 21 maart nog een aantal malen op Monteverdi.tv herhaald. De AVRO participeert in dit project, maar zal ook in de komende tijd andere evenementen in samenwerking met Monteverdi via internet gaan uitzenden.

De altijd zo bescheiden Jos van Veldhoven was tijdens de presentatie in het Muziekgebouw aan 't IJ aanwezig en vond het wel wat dat zijn visie op Bach kan straks wereldwijd zo kan worden gevolgd. Nee, van 'al die techniek' had hij niet veel verstand, maar ach, wat deed dat ertoe? Rob Overman zag de uitzending als belangrijk onderdeel van zijn droom die werkelijkheid werd: "Eindelijk hebben de liefhebbers van klassieke muziek één plek waar alles over hun favoriete genre samenkomt. De belangstelling voor klassieke muziek is de laatste jaren weer aan het groeien. Door het aanbieden van livestreaming via internet is een topvoorstelling zoals deze uitvoering van de Matthäus-Passion nu voor iedereen toegankelijk, ook voor diegenen die nog nooit naar een concertzaal zijn geweest." Ja, het heeft wel wat, Bach vanuit Naarden in een huiskamer in Seoel...

Waarom eigenlijk Monteverdi.tv?

Laat ik voorop stellen dat Monteverdi.tv naar mijn gevoel het best tot zijn recht komt met de pc aangesloten op een goede audioinstallatie en verbonden met het tv-scherm in de huiskamer of elders in de woning. Ik zie me althans - zoals bij de Matthäus-Passion - niet zo'n dikke drie uur achter het scherm van een laptop zitten, met bovendien nog de armzalige geluidskwaliteit zoals die uit vrijwel alle pc-speakertjes komt. Voor zo'n groots werk moet je zowel echt ruim en comfortabel zitten als over een goede beeld- en geluidskwaliteit beschikken. Anders wordt het een soort gaslicht. Maar zo bezien speelt Monteverdi.tv in op de teruglopende omzetten bij de conventionele platenlabels en de afgenomen belangstelling voor cultuur bij de omroepen. Wat dat laatste betreft is het van de zotte dat we pas na het middernachtelijk uur van een klassieke-muziekuitzending kunnen genieten.

Concurrentie?

We kennen in de marketing de 'unique selling position', die zelden uniek blijft: iemand komt met een nieuw idee, dat praktisch wordt uitgewerkt en gelanceerd. Vervolgens komen er concurrenten die hetzelfde willen, of misschien nog wel beter. Hier ligt de concurrent naar mijn smaak bepaald niet op de loer. Ik zou althans niet weten wie naast Monteverdi.tv in deze markt nóg een marktaandeel zou kunnen opbouwen. Het feit dat Monteverdi.tv de eerste is kan tevens betekenen dat dit nieuwe station tevens het enige blijft. Aan de gehele opzet liggen ongetwijfeld allerhande contracten met exclusiviteitsrechten ten grondslag, want dergelijke grote investeringen lijken mij niet mogelijk zonder bijpassende afgrendelingsclausules. Bovendien wordt geen synergie bereikt als er marktversnippering optreedt. Aanbieder en afnemers zouden dan alleen maar verliezers zijn.

Slotconclusie

Naar mijn mening een uitstekend medicijn tegen de vele klaagzangen die in de muziekbranche nog steeds worden gehoord. Niet zeuren maar poetsen dus. Durven en doen. De huidige ontwikkelingen geven in ieder geval meer dan voldoende vertrouwen in de toekomst. De klassieke-muziekliefhebber heeft nu dan toch eindelijk zijn eigen 'ding'. De jazzliefhebbers ten slotte komen ook nog aan bod!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links