![]() Opera & Operette Nederlandse Butterfly in Scheveningen
© Paul Korenhof, september 2015
|
||
Vijftig jaar geleden zag ik Jeannette van Dijck enkele malen als een ontroerende Madama Butterfly naast Frans van Daalen als een lyrische Pinkerton en verder onder meer een mooie Suzuki van Sophia van Sante en een vaderlijke Sharpless van Paolo Gorin. Van die serie is vooral de voorstelling in de Koninklijke Schouwburg mij bijgebleven, omdat ik mij daar, schuin boven het door Arrigo Guarnieri gedirigeerde orkest, mij voor het eerst bewust werd van de genialiteit van Puccini's partituur. Sindsdien heb ik veel mooie Butterfly´s gehoord, maar niet meer van een Nederlandse sopraan, dus de voorstelling door de Nederlandse Reisopera met Annemarie Kremer in de titelrol stond hoog op mijn verlanglijstje. Op een ander verlanglijstje stond een bezoek aan het Zuiderstrandtheater in Scheveningen, dat tijdelijk de lacune moet opvullen die ontstaat omdat - in het kader van de bekende Haagse kapitaalvernietiging - het Lucent Danstheater tegen de grond moet. Een voorstelling van Madama Butterfly op 24 september bleek de ideale gelegenheid om beide wensen tegelijk in vervulling te laten gaan en daar heb ik geen spijt van gehad. Je moet vooraf even uitzoeken hoe je er komt, zowel per auto als per openbaar vervoer, maar er zijn ergere dingen in het leven en het resultaat loonde de moeite ruimschoots. Om met het theater te beginnen: bij een leegstaande loods in het Scheveningse
havengebied werd een sobere maar uiterst functionele zaal gebouwd, zonder
rood, zonder pluche en zonder verdere opsmuk, maar wel met prachtig
uitzicht en met ruime foyers. De trappen naar de 'achterzaal' zijn wat
benauwd en ook heeft de zaal weinig loopruimte doordat er plaats moest
zijn voor circa duizend stoelen. Voor mensen met lange benen is het
soms misschien een beetje krap, maar de stoelen zelf zijn uiterst comfortabel
en door het sterk oplopende amfitheater blijken de zichtlijnen beter
dan in enige andere zaal in ons land. Dames kunnen er zelfs probleemloos
een niet al te grote hoed ophouden (wat ook gebeurde...) Redelijk traditioneel De vooral in het eerste bedrijf scherp gekarakteriseerde Goro van Robert Burt was een andere vocale uitschieter van deze voorstelling, evenals de moederlijke, met een ronde alt gezongen Suzuki van Qiu Lin Zhang. Als Pinkerton viel Bruno Ribeiro in voor de oorspronkelijk aangekondigde Eric Fennell en na een scherp gezongen, slordig geacteerde opening kwam hij tot een redelijke, soms ook wat larmoyante vertolking. In ieder geval was zijn bijdrage geloofwaardiger dan die van Roderick Williams, wiens stuntelige Sharpless vooral in het eerste bedrijf meer weg had van schooltoneel dan van een professioneel geacteerde Amerikaanse consul. index |
||