Opera en operette Opera Nijetrijne verrast zelfs dankzij miezerig weer
© Paul Korenhof, augustus 2021
|
||||||
Haydn/Schlepp: Storm en Drang
Zo gastvrij als het publiek bij Opera Nijetrijne onthaald wordt, gebeurt het misschien nergens. Zelfs de corona-check bij de ingang geeft al het gevoel dat je welkom bent. Bij zonnig weer werkt dat alles nog extra feestelijk, maar ook als het miezert, maakt de ontvangst dat iedereen, ondanks poncho's, regenkleding en ander beschermend materiaal, na een hapje en een drankje met een blij gemoed en nog blijdere verwachtingen de tribunes op een nabijgelegen grasveld opzoekt. Afgelopen donderdag kon niemand echter vermoeden dat juist het miezerige weer voor de grootste verrassing zou zorgen. Het eerste bedrijf liep nog gewoon van stapel, op tribunes met een dubbele capaciteit die in een cirkel rondom het speelvlak waren geplaatst. Ook de voorstelling was 'coronaproof' met de zangers meestal op draaitonelen rondom een prieeltje dat de zeven musici droog hield en waarvan de bovenhelft eveneens als speelvlak kon dienen. Op het programma stond Storm en Drang, een flink ingekorte bewerking van Haydn's La fedeltà premiata. (De originele, bijna drie uur durende partituur werd een halve eeuw geleden door DNO gepresenteerd in een sprankelende voorstelling met onder meer Renato Capecchi en Eugenia Ratti.) Getrouw aan de Nijetrijnse traditie was daarbij rond de kern van het verhaal een nieuwe versie opgebouwd met de nodige verwijzingen naar de actualiteit, waarbij de 18de-eeuwse personages zich regelmatig uitten in verrukkelijk anachronistisch Nederlands.
De grote verrassing Dat laatste bleek een klein technisch hoogstandje op basis van het 'blue screen' uit de filmindustrie, voor deze gelegenheid vervangen door een 'green screen'. De truc was dat de uitvoerenden in een aparte tent waren geplaatst waar de zangers hun rollen vertolkten tegen een egaal groene achtergrond voor een camera die geen groen doorgaf. Het beeld van de zangers werd daardoor als het ware 'uitgesneden' en in de eettenten op grote schermen geprojecteerd met als achtergrond diezelfde tweede akte zoals die tijdens de try-out op video was opgenomen. Het resultaat was verbluffend en waar de afstand buiten ietwat remmend werkte, was die beduidend minder voelbaar in de tenten waar de maaltijdtafels stonden opgesteld. Spel en gelaatsexpressie, buiten soms problematisch als een solist zich aan de andere kant van het draaitoneel bevond, kwamen op de beeldschermen probleemloos over, terwijl de voortreffelijke geluidsinstallatie het contact met de uitvoering nog verder leek te intensiveren.
Muzikaal kleurrijk Muzikaal werd alles ondertussen vakkundig bijeen gehouden door Haydn-bewonderaar Vaughan Schlepp die als een ware maestro al cembalo musici en zangers omvormde tot een alert ensemble waarin weinig ruimte was voor ontsporingen. De rijkdom aan kleuren van zijn arrangementen verbaast ieder jaar opnieuw en daarbij slaagt hij er zelfs in om met minimale middelen te laten horen wat Mozart (misschien) aan Haydn te danken had. Het streven van Opera Nijetrijne om uitsluitend bewerkingen uit te voeren die helemaal op de eigen situatie zijn afgestemd, kan inmiddels worden nagenoten dankzij een fleurig en op luxueus formaat uitgevoerd jubileumboek.*) Afgezien van de kleinschaligheid (geen pretentieus 'Scala'tje spelen' met grote opera's van Verdi en Puccini!) blijft het daarnaast prijzenswaardig dat er in Nijetrijne nog altijd in het Nederlands wordt gezongen. Als André Hazes dat kon, kunnen operazangers het ook, maar afgezien daarvan: tot een halve eeuw geleden was opera in het Nederlands de gewoonste zaak van de wereld! ________________ index |
||||||