![]() Opera & Operette Operajaarboek
© Paul Korenhof, september 2014
|
Libretto - het seizoen 2014-2015 in vier aktes en een pauze Uitgave van Place de l'Opera onder redactie van François van den Anker en Jordi Kooiman. Te bestellen via www.operamagazine.nl In een tijd waarin alle gedrukte media inzetten op de exploitatie van een website, viert het op internet actieve 'operamagazine' Place de l'Opera (inderdaad, zonder accent aigu) zijn vijfjarig bestaan met een heuse papieren uitgave. Onder de naam Libretto wordt in een boekwerk van 184 pagina's een vooruitblik op het komende seizoen gegeven, waarbij aan de hand van de agenda het hele operabedrijf vóór en achter de schermen belicht wordt in korte interviews en beschouwingen. Zangers spelen daarbij de hoofdrol, maar ook aan componisten, dirigenten, regisseurs, ontwerpers, operaleiders, belichters en radiomakers wordt aandacht besteed en de redactie heeft alle mogelijke moeite gedaan om de meeste ook zelf aan het woord te laten komen. Natuurlijk zijn 'grote namen' als het echtpaar Diane Damrau & Nicolas Testé, de tenor Joseph Calleja en de baritons Thomas Hampson, Luca Pisaroni en Bryn Terfel daarbij de 'grote trekkers', maar dat wil niet zeggen dat de andere bijdragen minder lezenswaardig zijn. Integendeel! Inhoudelijk is Libretto opgebouwd rond vier thema's (concerten en recitals, scenische opera's, concertante opera's en opera in de bioscoop) en aan het einde van iedere 'akte' is de agenda opgenomen die op dat thema betrekking heeft. Extra service voor de lezer dus, al zijn er steekhoudende argumenten in het voordeel van een complete agenda waarin alle evenementen overzichtelijk terug te vinden zijn. Intrigerend is bovendien de vormgeving met pagina's van dubbelgevouwen papier, bedoeld als speels element, maar onwillekeurig blijf je nieuwsgierig of er misschien toch iets aan de binnenzijde te vinden is. De combinatie van agenda's en inhoudelijke informatie maakt Libretto een welkome uitgave voor de operaliefhebber die zich niet alleen thuis met cd's en dvd's bezig houdt, maar die er ook actief op uit wil gaan, waarbij ik moet aantekenen dat de agenda's zich beperken tot wat in Nederland te beleven valt. En als ik dan ook nog een foutje eruit mag halen: tot 2014 heette De Nationale Opera echt De Nederlandse Opera, wat betekent dat de mededeling op pagina 27 dat Nicolas Testé in 2010 Frère Laurent in Roméo et Juliette zong bij De Nationale Opera, niet alleen historisch onjuist is, maar ook verwarrend werkt voor wie later op basis hiervan in de archieven zou gaan zoeken. Hetzelfde geldt voor de vermelding op pagina 152 dat de countertenor Lawrence Zazzo bij De Nationale Opera in Giulio Cesare heeft gezongen en misschien zijn er nog meer van die gevallen, maar dat zal ik wel merken als op mijn gemak alle teksten heb doorgelezen, steeds bij het agenda-item waarmee zij verband houden. Want dat is toch de bedoeling van deze uitgave. index |