Opera en operette De regie is leuk...
© Paul Korenhof, maart 2019
|
||||||
Hamel: Caruso a Cuba
De eerste drie kwartier van Caruso a Cuba, de nieuwe opera van Micha Hamel. boden bij de première in de Stadsschouwburg nog de hoop op een amusant avondje muziektheater, al gaat het verhaal nergens over, en zeker niet over personages die onze interesse wekken. Uitgangspunt is een optreden van Enrico Caruso in Havana, waar tijdens de opera Aida een bom ontploft die de tenor in kostuum de straat op doet vluchten Buiten het theater wordt de verwarde zanger opgevangen door een jonge Cubaanse die toevallig ook Aida heet en die van hem in verwachting raakt. Vanaf dat moment wordt het verhaal steeds verwarder (van een 'handeling' is geen sprake), vooral door allerlei toestanden rond een oude Afro-Cubaanse religie. De krampachtige pogingen het werk hierdoor meer lagen te bezorgen lijken echter hooguit verteerbaar na consumptie van een flinke dosis paddo's.
Muzikaal begon het allemaal heel onderhoudend. In de bak spreidde het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Otto Tausk een fleurige orkestrale lappendeken uit waarin bekende operamelodieën, Napolitaanse liederen en Zuid-Amerikaanse dansmuziek waren vervat in een geheel dat soms meer aan een zomerse revue dan aan een serieuze opera deed denken. Bovendien was het na de intervalsprongen van Adams in Girls of the Golden West best aangenaam om zangstemmen meer horizontaal (zo men wil: melodisch) te horen bewegen en op het toneel zorgde regisseur Johannes Erath voor een leuke, inventieve enscenering die zelfs de indruk wekte van een voorstelling die echt iets betekende.
Bij dat alles komt het libretto zelden verder dan een schier eindeloze opeenvolging van semi-interessante, semi-intellectuele en semi-diepzinnige teksten op middelbare-schoolniveau. Na het tenenkormmende en overlange Snow White dat componist-librettist Micha Hamel in 2008 bij de Reisopera presenteerde, is er gelukkig wel sprake van enige vooruitgang: zijn nieuwe opera duurt is met nog geen twee uur een stuk korter. Een pauze is er alleen niet met alle nadelen van dien index |
||||||