Opera en operette Gershwin in schoolse regie
© Paul Korenhof, januari 2019
|
||||||
Gershwin: Porgy and Bess De hooggelegen, totaal niet meer afgeschermde orkestbak van de Stopera lijkt een genot voor dirigenten. Operaliefhebbers komen echter regelmatig van een koude kermis thuis, zeker als zij de solisten niet alleen goed willen horen, maar ook nog verstaan. Bij werken uit het Oostblok kan nog worden aangevoerd dat het grootste deel van het publiek de taal toch niet begrijpt, maar als bij de Nederlandse première van Porgy and Bess de boventiteling bittere noodzaak wordt, zelfs bij een cabaretesk nummer als 'It ain't necessarily so', is er toch iets mis. Dat het ook in moderne theaters anders kan, bleek onlangs weer in de Parijse Bastille, waar ik voorstellingen van onder meer La traviata, Les Huguenots en Simon Boccanegra vanaf diverse plaatsen in de zaal woordelijk kon volgen. Dat was een weldadige ervaring, als de zangers althans verstaanbaar zongen, want in Les Huguenots hoorde ik ook een Valentine van wie niet eens altijd duidelijk was in welke taal zij zong. Overigens drong zich bij Porgy and Bess wel de vraag op of de akoestiek altijd de schuld mag krijgen. De Amerikaan James Gaffigan die zich tot dusver vooral op het concertpodium waar maakte, toonde zich wederom geen dirigent wiens grote kracht lag in aandacht voor de tekst en de ondersteuning van zangers. Natuurlijk is het heerlijk om met een virtuoos Nederlands Philharmonisch Orkest de veelkleurige instrumentatie van Gershwin lekker door een grote zaal te laten spetteren, maar in het operatheater dient een dirigent oor te hebben voor balans. Dat forte en fortissimo relatieve begrippen zijn, leek Gaffigan hier te ontgaan!
Akoestisch klankbord Dat 'Wozzeck-effect' speelde soms mee bij Porgy and Bess doordat ontwerper Michael Yeargan de huizen en kamertjes van Catfish Row had samengebracht in een opengewerkt skelet zonder akoestische sturing. Bij 'It ain't necessarily so' leek echter alles samen te komen: Het decor, hier het skelet van een steiger, werkte even weinig mee als de ongunstige plaatsing van de zanger, terwijl de dirigent er merkbaar zin in had met deze populaire tune uit te pakken. Daarbij stonden dirigent en regisseur de zanger hier ook een flinke dosis chargeren toe en van de vileine bijbel-parodie bleef al met al weinig over.
Ook de legendarische Cab Calloway ging met de muziek zijn eigen weg, onder meer in een live-opname uit Berlijn (1952) met William Warfield en Leontyne Price, de bezetting die het werk wereldfaam heeft bezorgd. De opnamen van Calloway en latere vertolkers als Todd Duncan munten echter uit door verstaanbaarheid en het daarmee bereikte contact met het publiek. Van boventiteling was toen nog geen sprake, maar voor de stijl van uitvoeren was dat alleen maar een groot voordeel. Uiteindelijk is boventiteling niet meer dan een hulpmiddel. Het directe contact tussen publiek en de zanger is essentieel, ook als dat publiek de taal waarin gezongen wordt, niet verstaat! In muziekdrama gaat het niet om de zang, maar om de betekenis die de solist met zijn zang aan de tekst geeft! Ontroerende Porgy In stemklank en optreden was Adina Aaron een overtuigende Bess, vooral heel geloofwaardig in haar confrontatie met Crown op Kittiwah Island, dramatisch een van de sterkste scènes van het werk. Haar scènes met Porgy klonken daarentegen soms wat hoekig, alsof daar de ware passie ontbrak. Passie te over was er echter in de Serena van Latonia Moore terwijl Janai Brugger's onbevangen 'Summertime' later in de mond van Adina Aaron een mooi gerijpt vervolg kreeg.
Braaf realisme De regie miste eveneens het realisme waarom het gegeven vraagt, iets wat duidelijk tot uiting kwam in de straatscènes, die overigens door talloze kleine coupures al veel van hun couleur locale verloren hadden. Voorbeeld: het schoolse optreden van de Strawberry Woman en de Crab Man. In het origineel zijn beiden ingebed in een straatscène met een ontwakend Catfish Row, maar hier zagen we een Strawberry Woman die keurig naar voren liep, in de daarvoor bestemde lichtcirkel ging staan, netjes wachtte op het teken van de dirigent, haar solo zong en wegliep om plaats te maken voor de Crab Man. Na dertig jaar Pierre Audi zijn wij werkelijk wel een spannender soort muziekdrama gewend, ook als wij het daarmee niet altijd eens waren! index |
||||||