![]() Opera & Operette Bayreuther Festspiele 2009 (6 - slot)
© Paul Korenhof, september 2009
|
Het eerste jaar van de Bayreuther Festspiele onder leiding van de halfzusters Eva Pasquier-Wagner (1945) en Katharina Wagner (1978) is weinig opzienbarend verlopen, maar iets anders viel ook moeilijk te verwachten. Niet alleen vraagt het moderne operabedrijf vraagt om planning op een lange en zelfs steeds langere termijn, maar bovendien is er een groot verschil tussen het overnemen van de artistieke leiding van een willekeurig theater of festival en het opstarten van een nieuwe periode in Bayreuth. Hier gaat het niet alleen om de invulling van artistieke lijn, maar ook om de zakelijke kanten van een miljoenenbedrijf, waarbij de beide dames ook nog eens verantwoordelijk zijn voor de gebouwen en de hele infrastructuur. Daarnaast zijn de Festspiele meer en meer een internationaal evenement en een belangrijke toeristische trekpleister geworden, waardoor impliciet een grote rol spelen in het maatschappelijk en economisch leven van de stad Bayreuth. Na ruim een halve eeuw leiderschap van hun beider vader Wolfgang Wagner (waaraan beiden trouwens ook al hun steentje hadden bijgedragen), viel het te verwachten dat het eerste jaar vooral besteed zou worden aan het doorlichten van de interne organisatie en allerlei huishoudelijke zaken. Interne verbouwingen waren er altijd al, maar opeens resulteerden die bijvoorbeeld ook in een modernere presentatie van de kantoren en daarbij werden bezoekers verrast door de aanwezigheid van een weldadig aandoende airco. Dat laatste geldt overigens nog niet voor het theater, niet allen omdat de technische ingreep daarvoor tamelijk ingrijpend is, maar ook vanwege de geluidsoverlast die de huidige systemen nog opleveren tijdens voorstellingen (en wellicht ook mogelijke klachten van solisten over droge lucht). Nieuwe artistieke plannen waren er nauwelijks, of het moest zijn dat de sames ernaar streven om tijdens de Festspiele ook Wagners jeugdwerken aandacht te geven, zij het niet met voorstellingen in het Festpielhaus zelf. Verder vond er slechts invulling plaats van plannen die reeds eerder bekend waren geworden. Over de vraagtekens rond de nieuwe enscenering van de Ring in het Wagner-jaar 2013 (regisseur Quentin Tarantino?) berichtte ik reeds in het eerste deel van deze serie, maar wel bestaat inmiddels zekerheid over de invulling van de nieuwe Lohengrin in 2010. Regie en toneelbeeld werden toevertrouwd aan respectievelijk Hans Neuenfels en Reinhard von der Thannen, en dirigent wordt Andris Nelsons. In de hoofdrollen maken zullen twee sterren van het huidige Duitse operatoneel hun Bayreuther debuut maken: Jonas Kaufmann als Lohengrin en Annette Dasch als Elsa. Andere plannen voor volgend jaar behelzen de laatste voorstellingen van de lopende Ring in de regie van Tankred Dorst en herhalingen van Parsifal en de Meistersingen. Als andere nieuwe producties voor de komende jaren staan op het programma: 2011 Tannhäuser - Thomas Hengelbrock (dirigent), Sebastian Baumgarten (regie) 2012 Der fliegende Holländer - Christian Thielemann (dirigent ), Sebastian Nübling (regie) 2015 Tristan und Isolde - Christian Thielemann (dirigent), Katharina Wagner (regie). Duidelijke initiatieven van een 'nieuwe generatie' zijn de grotere aandacht van de Festspiele zelf voor de media, resulterend in een jaarlijks buiten het Festspielhaus te volgen voorstelling die tot nu toe ook meteen daarna op dvd werd uitgebracht. In 2008 gebeurde dat met de Meistersinger, dit jaar met Tristan und Isolde en volgend jaar hopelijk met Die Walküre. De dvd-producties liggen vanaf dit jaar in handen van Opus Arte, het label van het Royal Opera House Covent Garden in Londen, waar Eva Pasquier-Wagner lange tijd werkzaam is geweest, en worden aangevuld met cd-producties, beginnend met de dit najaar te verschijnen Ring des Nibelungen. Ander nieuws is dat de toegangsprijzen volgen jaar verhoogd zullen worden tot 300 euro voor de duurste kaarten, wat overigens nog altijd 70 euro goedkoper is dan bij de Salzburger Festspiele. Die verhoging is zeker in de huidige economische situatie noodzakelijk, maar de Bayreuther Festspiele kunnen het zich ook veroorloven. Dit jaren werden door aspirant-bezoekers uit circa tachtig landen in totaal 438.136 kaarten aangevraagd, terwijl er slechts 53.900 beschikbaar waren. En zolang de Bayreuther Festspiele nog altijd ruim zeventig procent van de aanvragen niet kunnen honoreren, zullen de gevolgen van de economische crisis daar nog redelijk binnen de perken blijven! Inlichtingen: www.bayreuther-festspiele.de index |