Multimedia

 

© Siebe Riedstra, augustus 2015

 

RCO Editions 9 - Romeo en Julia en Stalin

Prokofjev: Romeo & Julia, ballet op. 64 (selectie)
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Daniele Gatti
Live-opname: 22 augustus 2013

Prokofjev: Symfonie 5 in Bes, op. 100
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons
Live-opname: 18 & 19 september 2014

Verdi: Falstaff
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Daniele Gatti
Live-opname: juni 2014, Muziektheater Amsterdam

R. Strauss: Macbeth
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Andris Nelsons
Live-opname: 7 & 8 mei 2014

Interview: Daniele Gatti over Romeo & Julia - Daniele Gatti over Falstaff - Dansers Jane Lord en Boris de Leeuw over Rome & Julia

Artikelen: Romeo en Julia en Stalin (Koen Kleijn) - De terugkeer van Serge Prokofjev (Sjeng Schijen) - Shakespeare in muziek en dans (Koen Kleijn)

 

Op het moment van verschijnen leek het afgesproken werk. Het Concertgebouworkest heeft een nieuwe chef, dus wie dirigeert de nieuwste uitgave van RCO Editions? Juist. Daniele Gatti. De werkelijkheid werd hier echter ingehaald door de actualiteit, want lang voor Gatti's benoeming lagen de plannen voor deze aflevering al klaar. Het heeft tenslotte nogal wat voeten in de aarde, zo'n online magazine met beeld, geluid, teksten en documentair materiaal. De titel van deze editie is Romeo en Julia en Stalin, gezien het aanvullende repertoire mag daaraan de naam van William Shakespeare toegevoegd worden. Hoofdpersoon is Sergei Prokofjev, de veelbelovende Russische componist die na de Revolutie zijn carrière najoeg in Europa en Amerika. In 1936 keerde hij terug naar zijn vaderland, in de eerlijke veronderstelling dat hij met open armen zou worden ontvangen. Dat waren dan wel de armen van vadertje Stalin, die zeker niet garant stonden voor een glorieuze loopbaan. De apparatsjiks stonden voortdurend argwanend op de loer om de componist op westerse decadentie te betrappen. Zo verliep ook het laatste deel van Prokojevs leven met horten en stoten. Ironisch genoeg overleden Stalin en Prokofjev een paar uur na elkaar. Het ballet Romeo en Julia is echter een werk uit de Sovjetperiode waarmee Prokofjev niet alleen de harten van de communisten wist te veroveren. Het is het eerste grote meesterwerk in zijn soort na de grote balletten van Tsjaikovski - ondanks de grote successen van zijn aartsrivaal Igor Stravinsky. Prokofjev zelf stelde uit het avondvullende werk drie orkestsuites samen, maar de meeste dirigenten geven er de voorkeur aan om hun eigen selectie samen te stellen, waarbij de loop van het verhaal gevolgd wordt. Dat resulteert hier in een dramaturgisch geheel van bijna een uur, uit het hoofd gedirigeerd. De benoeming van Daniele Gatti zal voor veel kenners van het muziekbedrijf als een verrassing zijn gekomen, na de recente successen van Andris Nelsons en Iván Fischer. Wie deze opname bekijkt ziet een geboren operadirigent aan het werk, en daar is niks mis mee. Geen van zijn voorgangers zou ik dat predicaat meegeven, ondanks niet geringe successen in de orkestbak. Gatti is een rasmuzikant die zich niet bezighoudt met het laatste filigraantje in het orkestweefsel, maar iemand die voortdurend en alert reageert op de klanken die hij terugkrijgt van zijn musici. Daarbij is hij volslagen niet bezig met zijn persona op het podium. Een verademing.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links