![]() DVD-recensie Maxim Vengerov in Chicago
© Aart van der Wal, juli 2004
|
Sibelius: Vioolconcert in d, op. 47. Bach: Partita nr. 2 in d, BWV 1004. Ysaÿe: Vioolsonate in d, op. 27 nr. 3. Falla: Noches en los jardines de España - Fragmenten uit El amor brujo en El sombrero de tres picos. Maxim Vengerov (viool), Daniel Barenboim (piano en dirigent), Plácido Domingo (dirigent), Chicago Symphony Orchesta. Arthaus Musik 100.034 • 88' • Het zal zeker een memorabele concertavond zijn geweest voor hen die erbij waren maar voor een videoproductie is dit als geheel toch een weinig overtuigende gebeurtenis die geen blijvende indruk achterlaat en al evenmin uitnoodt tot regelmatig hergebruik. Het is weer het zoveelste voorbeeld van een mengelmoes met een hoog 'voor elk wat wils' karakter die het vooral moet hebben van de technische hoogstandjes van Vengerov en waarbij het beeld de interpretatieve diepgang vrijwel geheel verdringt: alleen in de Vioolsonate op. 27 nr. 3 van Ysaÿe en in Bachs Partita nr. 2 BWV 1004 krijgen we een ongekend intense muzikaliteit voorgeschoteld. De Noches en los jardines de España krijgen een briljante boventoon en biedt de wisselwerking tussen pianosolist Barenboim en het orkest een fraai staaltje van de virtuositeit die door Domingo als dirigent feilloos wordt beantwoord. Maar toch: het is klatergoud en niet meer dan dat. In de fragmenten uit El amor brujo en El sombrero de tres picos past dat veel beter en is het door Barenboim bewerkstelligde resultaat dan ook navenant. Sibelius' Vioolconcert glijdt nogal plichtmatig voorbij met een opvallend vlak gespeeld middendeel. Het orkestrale aandeel in de ritmiek van de finale blijft onderbelicht. Beeld- en geluidskwaliteit is uitstekend, in aanmerking genomen dat het om een live-opname gaat en de vele inzoom-effecten en nodeloze close-ups wat mij betreft wel wat minder hadden mogen zijn. Het maakt het er althans niet rustiger op. index |