DVD-recensie

Betoverende Assepoester door Het Nationaal Ballet

 

© Bas van Westerop, oktober 2013

 

Prokofjev: Cinderella (Assepoester)

Anna Tsygankova (Assepoester), Matthew Golding (Prins Guillaume), Larissa Lezhnina (Stiefmoeder Hortensia), Megan Zimny Gray (Stiefzuster Edwarda), Nadia Yanowsky
(Stiefzuster Clementine), Alexander Zhembrovskyy (Vader van Assepoester), Erica Horwood (Moeder van Assepoester), Remi Wörtmayer (Benjamin), Holland Symfonia o.l.v. Ermanno Florio

Choreografie: Christopher Wheeldon
Libretto: Craig Lucas
Licht: Natasha Katz
Kostuums en toneel: Julian Crouch

Opus Arte OA 1114 D

Opname: 24 december 2012, Muziektheater, Amsterdam

 

Sprookjes zijn er om steeds opnieuw verteld te worden. Of het nu Walt Disney is of de gebroeders Grimm, Charles Perrault, Giacomo Rossini of zoals hier Christoper Wheeldon: het sprookje blijft leven door het steeds weer net wat anders te vertellen. Prachtig gegeven voor alle Urtext-verslaafden: die is er lekker niet!

En zo kan het dat Assepoester hier meer als mens dan als sprookjesfiguur ten tonele verschijnt. Haar leven met haar vader en moeder wordt heel kort getoond en na de dood van haar moeder groeit er uit de tranen die Assepoester bij het graf plengt een wensboom....
De jonge Prins (Guillaume: hij heeft een naam!) blijkt een onverantwoordelijke deugniet met twee stijve ouders die hem een liefdeloos huwelijk met een rijke prinses door de strot proberen te duwen om politiek gewin. Hij verzint daarom met zijn vriend Benjamin een list waarbij hijzelf als “bedelaar” en zijn vriend als “prins” de uitnodigingen voor het bal gaan afleveren bij de adellijke families. En op die manier (als bedelaar) krijgt hij meteen een goed beeld van de ware Assepoester en kiest eigenlijk al op dat moment voor haar... De wonderboom bij het graf van haar moeder voorziet Assepoester voor het bal van gratie, lichtvoetigheid, generositeit en mysterie (in de vorm van 4 geesten) en natuurlijk een prachtige garderobe en zo gaat ook deze versie naar het hoogtepunt: het bal!
De twee stiefzussen (Edwarda en Clementine) blijken ondertussen ook (maar) mensen. Ze zijn tamelijk onhandig (wat een plezier om die twee te zien dansen!) niet erg knap maar bovenal aandoenlijk: één van beiden wordt zelfs door Benjamin veroverd!
Veel meer vertel ik maar niet over deze Assepoester want het is toch heerlijk om je als toeschouwer mee te laten nemen aan de hand van Christopher Wheeldon en zijn team?

Wheeldon maakte deze nieuwe choreografie voor het Nationaal Ballet en het San Francisco Ballet. Hij deed dat in nauwe samenwerking met scenarioschrijver Craig Lucas die er voor zorgde dat er een prachtige verhaallijn is en de spanning optimaal gedoseerd blijft. Origineel en verrassend word je voortdurend door nieuwe wendingen in het verhaal, de werkelijk prachtige kostuums en het toneelbeeld van Julian Crouch, én het buitengewoon hoge niveau van de dansers, op het puntje van je stoel gehouden.

In de hoofdrollen schitteren Tsygankova (zeer geloofwaardig en bij vlagen ontroerend) en Golding maar ook de twee stiefzusters en Benjamin stelen de show. Het Holland Symfonia speelt (beter hoorbaar dan in het Muziektheater) op de toppen van zijn kunnen en laat horen dat de muziek van Cinderella zeker niet onderdoet voor die van het veel bekendere Romeo en Julia.

De beeldregie is prima: af en toe worden er goed gekozen details uit het toneelbeeld getoond waardoor het verhaal veel meer gaat leven. De belevenissen van de twee stiefzusters op het bal zijn zo bijvoorbeeld prima te volgen.

Dit is natuurlijk een prachtige DVD, eventueel ook voor de nog redelijk ver weg zijnde feestdagen. In ieder geval een aanrader!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links