DVD-recensie

Spectaculaire Shéhérazade in Luzern

 

© Aart van der Wal, november 2012

 

 

Beethoven: Ouverture 'Die Ruinen von Athen' op. 113- Pianoconcert nr. 5 in Es, op. 73 (Keizersconcert)

Rimski-Korsakov: Shéhérazade op. 35

Dvorák: Slavische dans in As, op. 46 nr. 3

Chopin: Étude in F, op. 10 nr. 8

Yefim Bronfman (piano), Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Andris Nelsons

Live-opname: Luzern Festival, Cultuur- en Congrescentrum, 5 september 2011

C Major 710108 • 110' • (ook verkrijgbaar in Blu-ray formaat)


De Letse dirigent Andris Nelsons (1978), chef-dirigent van het City of Birmingham Symphony Orchestra, is - evenals zijn net zo energieke collega Yannick Nézet-Séguin - een 'rising star' die in dit mooi afgewogen programma bewijst dat hij niet voor niets tot de top van de jonge generatie dirigenten behoort. Bovendien doet de mengeling van klassiek (Beethoven) en romantisch (Rimski-Korsakov) het hier uitstekend, en zeker als deze muziek gespeeld wordt zoals hier.

Yefim Bronfman, van Israelisch-Amerikaanse komaf, associeer ik eerder met het typisch Russische pianorepertoire, terwijl hij daarnaast uitstekend past in de categorie romantische pianovirtuozen, maar gelukkig heeft hij ook in Beethovens min of meer klassieke Keizersconcert heel veel te zeggen, vitaal en energiek in het openingsdeel en dichterlijk in het langzame middendeel, alles ingebed in zeer natuurlijke tempi, al verloopt de rondo-finale net een fractie minder soepel, zoals blijkt uit de weinig presente presentatie van het rondothema (al is de transitie van het Adagio naar het Allegro, van vijf kruizen naar drie mollen, een van Beethovens vele geniale vondsten, er een van ingehouden spanning) en een ritmische puls die her en der meer aanscherping had verdiend (wat na dat zinderende openingsdeel extra opvalt). Ook het orkest is hierin trouwens iets minder op dreef, met te weinig soortelijk gewicht in de tutti. Aan het publieke enthousiasme valt het in ieder geval niet af te meten, want Bronfman kwam zonder een - zeer fraai gespeelde - encore (Chopin) niet weg. Dat de opnametechnici nogal eens onzorgvuldig (zo niet overbodig) de schuifregelaars hebben bediend blijkt uit de soms merkwaardig uitgelichte hout- en kopersblazers in de tutti. Dat hoort dus zo niet en het ligt absoluut niet aan Nelsons. De zegeningen van de elektronica waren even ver weg.

Wat wel bijkans door alle ramen en deuren gaat is de uitvoering van Rimski-Korsakovs Shéhérazade, die in een zeldzame orkestrale kleurenpracht mag uitwaaieren, geholpen door de glanzende opname die zoveel dynamiek in zich herbergt dat ik echt naar de volumeknop moest lopen om het geheel sonisch in toom te kunnen houden. Briljant gespeeld, met veel dramatiek en poëzie, de lyriek vrijelijk stromend en met gebeeldhouwde frases om van te watertanden is dit wat mij betreft echt de allerbeste uit de catalogus, zowel in cd- als in dvd-formaat. Dit kan echt niet beter.

Beethovens ouverture 'Die Ruinen von Athen' fungeert als een prima voorgerecht, met Dvoráks Slavische Dans op. 46 nr. 3 als superieure toegift. Nelsons enthousiasme werkt aanstekelijk, zowel op de musici als op het publiek, maar gelukkig minder overdreven dan de extravagante Gustavo Dudamel, die er altijd weer een geheel eigen show van weet te maken, maar die toch, zeker vergeleken met Nelsons, minder aanstekelijk uitpakt en juist eerder gemanipuleerd lijkt (wat je ziet is een keer leuk maar al snel blijkt dat het in het orkest niet wordt weerspiegeld). Kortom, ondanks enige reserves is dit een dvd om van te watertanden.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links