DVD-recensie

 

© Siebe Riedstra, september 2012

 

 

On Stage with...Fryderyk Chopin - The works for Piano and Orchestra

Pianoconcert nr. 1 in e, op. 11 – nr. 2 in f, op.21 – Fantasie in A, op. 13 – Rondo à la Krakowiak in F, op. 14 – Andante spianato et Grande Polonaise brillante in Es, op. 22 – Variaties in Bes over ‘La ci darem la mano’ in op. 2

Nelson Goerner (op. 2, 13, 14 en 22),
Kevin Kenner (op. 11), Janusz Olejniczak (op. 21), Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen

Glossa GVD 921114 (2 dvd’s)

Live-opname: 26 februari 2010, Philharmonie, Warschau


Het was te voorspellen dat het Chopinjaar 2010 de cd-catalogus flink zou opschudden, met nieuwe opnamen en heruitgaven van oude bekenden, maar dat Frans Brüggen met zijn Orkest van de 18 de Eeuw de pelgrimstocht naar het geboorteland van de jubilaris maakte, is op zijn minst verrassend. Voor een orkest is er aan dit repertoire geen lol te beleven, en Brüggen associeer je nu niet direct met Chopin. In Polen dachten ze daar heel anders over, en zo kon het gebeuren dat Brüggen en zijn manschappen werden uitgenodigd om op de verjaardag van de componist het complete oeuvre voor piano en orkest in de hoofdstad Warschau te komen spelen. De reden was heel simpel: het Fryderyk Chopin Instituut heeft historische piano’s in haar bezit, en één ervan, een Erard uit 1849 speelde de hoofdrol in het concert, dat op 26 februari plaatsvond.

Bij zo’n gelegenheid moeten natuurlijk pianisten worden uitgenodigd die iets met zo’n instrument hebben. Krystian Zimerman speelt Chopin als geen ander, maar hij reist wel rond met zijn eigen Steinway. Gelukkig staan de instrumenten van Erard weer volop in de belangstelling, en zijn er de afgelopen jaren genoeg nieuwe pianotalenten boven komen drijven die zich in hun klankwereld hebben bekwaamd. De publiekslieveling, het Tweede pianoconcert, viel toe aan de Pool Janusz Olejniczak. De Amerikaan Kevin Kenner speelde het Eerste pianoconcert, en de Argentijn Nelson Goerner nam de overige werken voor zijn rekening. Een eerlijke verdeling, maar een zware klus voor Brüggen, het orkest, en de piano. Vooral de laatste kreeg het zwaar te verduren. Tegen zo’n intensief gebruik kan zelfs een Steinway niet op, laat staan een handgemaakte Erard van meer dan 150 jaar oud.

Wat in de allereerste plaats blijft hangen na het bekijken en beluisteren van deze cd, is de absolute overgave aan en de grote liefde voor deze muziek. Een grote nieuwkomer in dit repertoire, Rafal Blechacz, nam eveneens in het Chopinjaar de beide concerten op voor DG, met het onvolprezen Concertgebouworkest onder dirigent Jerzy Semkow. Blechacz speelt schitterend op zijn Steinway, maar het orkest wordt op alle mogelijke manieren dwarsgezeten door een dirigent die nauwelijks meer doet dan wat een metronoom ook zou kunnen. Brüggen geeft hem het nakijken - wie had dat ooit gedacht. Maar het gaat natuurlijk om de pianisten, en elk van de drie maakt ons deelgenoot van een prachtige symbiose tussen componist, instrument, dirigent en orkest.

Deze historische avond is op twee dvd’s vastgelegd. De filmmaker is Phil Bradsky, die zich gelukkig niet bedient van allerlei fratsen, maar het aangedurfd heeft om een regelrechte concertregistratie te presenteren. Die wordt aangevuld met een paar korte interviews met de pianisten en wat toegiften, een eerlijke registratie van een bij tijden ontroerend historisch moment – een moment om te koesteren.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links