![]() DVD-recensie Ronald Brautigam pakt verkeerd uit
© Aart van der Wal, februari 2014
|
De aankondiging van deze dvd schiep hoge verwachtingen. Ronald Brautigam is een uitmuntende musicus die niet alleen een groot aantal historische instrumenten maar ook de 'gewone' vleugel speltechnisch tot in de finesse beheerst. Maar er is meer dan dat: samen met collega's als Kristian Bezuidenhout en Andreas Staier behoort hij tevens tot de musici die in musicologisch opzicht zeer goed zijn onderlegd en op het gebied van de historiserende uitvoeringspraktijk hun sporen hebben verdiend. Helaas, de dvd liep uit op een grote teleurstelling, naast een behoorlijke dosis irritatie. Om bij dat laatste te beginnen: Producer Phil Grabsky was op het onzalige idee gekomen om vrijwel ieder fragment af te sluiten met het beginscherm en de begintune', in dit geval een stijgende toonladder die wordt afgesloten met een akkoord. Niet alleen kwam dat scherm zo'n keer of tien voorbij, maar daarmee ook die tune. Stelt u zich het slot van een zojuist door Brautigam gespeeld stuk voor, vrijwel direct gevolgd door die daarmee volkomen uit de pas lopende tune. Waarbij nog komt dat door slordige editing menig fragment niet eens fatsoenlijk kon uitklinken. Hoe bedenk je zoiets? The utterly partial history of the piano, lezen we in het beginscherm. Welnu, utterly is het inderdaad. Een schaamlap misschien die kritische wind al bij voorbaat uit de zeilen wil nemen? Hoe dan ook, een passende Nederlandse term zou kunnen zijn te hooi en te gras, maar als het dan toch vooral om de geschiedenis van de piano gaat, waarom dan geen enkele toelichting op de diverse gebruikte instrumenten? Sterker nog, er valt zeker voor de leek met geen mogelijkheid op te maken wie de maker ervan was, wanneer het werd gebouwd enz. (waarbij het in dit bestek niet zo bar relevant is of sprake is van een echt authentiek instrument, of van een replica). Als er op het naamplaatje wordt ingezoomd, valt dit niet of nauwelijks te ontcijferen. Er is evenmin enige documentatie gevoegd die daarover helderheid kan verschaffen. Het was nu juist zo interessant geweest als Brautigam daarover zijn licht had laten schijnen, maar niets van dit alles. Het moet gezegd, een boeiend causeur is Brautigam niet, hij spreekt veelal bijna toonloos, met zijn gezicht voortdurend in de plooi. Het is mij niet duidelijk geworden of hij zijn tekst voorlas van de autocue, maar zo vertellend, op een dreun, zonder enige reuk of smaak, boei je volgens mij geen enkel publiek. index |
|