![]() DVD-recensie De Audi-Haenchen-Ring - gemaakt voor de dvd!
© Paul Korenhof, juni 2006
|
Wagner: Das Rheingold. John Bröcheler (Wotan), Jürgen Freier (Donner), Albert Bonnema
(Froh), Christ Merritt (Loge), Henk Smit (Alberich), Graham Clark
(Mime), Peter Mikulas (Fasolt), Carsten Stabell (Fafner), Reinhild
Runkel (Fricka), Carola Höhn (Freia), Anne Gjevang (Erda), Gabriele
Fontana (Woglinde), Hanna Schaer (Wellgunde), Catherine Keen (Flosshilde), Residentie Orkest.
Extra: documentaire 'Het smeden van de Ring' van Roeland |Hazendonk. Opus Arte OA 0946 D (2 dvd's) Wagner: Die Walküre. Nadine Secunde (Sieglinde), Jeannine Altmeyer (Brünnhilde), Reinhild
Runkel (Fricka), John Keyes (Siegmund), John Bröcheler (Wotan). Kurt
Rydl (Hunding) e.a., Nederlands Philharmonisch Orkest. Extra: introductie met Michaël Zeeman, Peter-Jan Wagemans en Stefam Mikisch. Opus Arte OA 0947 D (3 dvd's) De eerste Nederlandse productie van Der Ring des Nibelungen werd inderdaad de gebeurtenis waarop iedereen gehoopt had. Dat sprak niet voor zich en ik kan me voorstellen dat in het verleden menig plan voor een 'eerste Ring' werd verworpen vanwege de (te) hoog gespannen verwachtingen. Wat dat betreft hebben theaters waar deze cyclus tot het standaardrepertoire behoort het heel wat makkelijker. Er was dan ook een Pierre Audi voor nodig om deze klus te klaren: een regisseur die erin slaagde een volledig origineel concept te creëren, dat enerzijds nieuw en nooit eerder vertoond was, maar anderzijds de essentie van Wagners werk in stand hield door niet modieus te gaan 'interpreteren'. Deze eerste Ring mocht geen controverse oproepen tussen 'oude wagnerianen' en aanhangers van het 'nieuwe muziektheater', en daarin is Audi wonderwel geslaagd. Zijn ruimtelijke aanpak, ondersteund door de suggestieve, bij tijden oogverblindende decors van George Tsypin, fabelachtig mooi belicht door Wolfgang Göbbel, zorgde ook voor een Ring die alleen in Het Muziektheater mogelijk is en ondersteunde daarmee de essentie van Wagners eigen dramaturgie. Het theater met een ware zeggingskracht kan alleen maar bedoeld zijn voor een bepaald publiek op een bepaalde plaats. Een inwisselbare reisproductie die overal vertoond kan worden, wordt al snel tot een puur esthetische ervaring of op zijn minst tot een bevrediging van verwachtingen - artistieke prostitutie dus.
Ook muzikaal blijft deze Ring imponeren, al moet ik daarbij een paar kanttekeningen maken. Op dit punt prefereer ik namelijk de voorstellingen van vorig jaar, toen Hartmut Haenchen, mede doordat hij de hele Ring met 'zijn ' NedPhO kon spelen, een niet alleen gerijpte, maar ook intensere weergave gaf van de partituur dan in 1999, toen hij verschillende orkesten tot zijn beschikking had. Ook de solisten waren vorig jaar op punten beter, en dan denk ik vooral aan de Wotan van Albert Dohmen en de Fricka van Doris Soffel. Geen kwaad woord echter over John Bröcheler en Reinhild Runkel, al gaat de erepalm hier toch naar Chris Merritt (een messcherpe Loge), Graham Clark (de meest gedetailleerde mime die ik ooit gezien heb) en Henk Smit. Vooral Smit verdient een gouden lijstje, omdat hij tegen het einde van zijn toch al grootse carrière hier nog even een Alberich neerzette waarmee hij deze vileine dwerg tot het ware centrum van het drama maakte. Over de technische verzorging kan ik kort zijn. De kwaliteit waarmee de NPS beeld en geluid vastlegt (of laat vastleggen) staat internationaal op eenzaam niveau en de vrijwel perfecte weergave via de dvd (in normaal stereo en dts) maakt dat ook hier weer eens duidelijk. De beslissing op Die Walküre over drie schijfjes uit te smeren, is meer dan pure luxe. Niet alleen krijgen we nu zonder enige probleem de drie bedrijven moeiteloos op drie afzonderlijke plaatjes te zien, maar het bood ook alle ruimte voor een maximale weergave van beeld en geluid. En wat bij Das Rheingold al opviel, manifesteerde zich nog sterker bij Die Walküre: nog: nooit eerder had ik zo sterk het gevoel dat een voorstelling bijna voor het beeldscherm gemaakt was! Bij wijze van uitzondering zijn trouwens ook de meegeleverde boekjes met naast enkele foto's gedegen toelichtingen van Hartmut Haenchen de moeite waard. Eén kleine kanttekening: het doorwerken van de startmenu's, een onontkoombaar euvel bij de dvd, mag wel iets sneller. De ruimte die op de tweede cd van Das Rheingold overbleef, werd ingeruimd voor de vijftig minuten durende documentaire die Roeland Hazendonk maakte over deze absoluut unieke productie van Der Ring des Nibelungen. Bij Die Walküre vinden we - naast de gebruikelijke synopsis en 'cast galerie' de toelichtingen die de VPRO verzorgde onder leiding van Michaël Zeeman met in deze aflevering als gesprekspartners de pianist en Wagner-specialist Stefan Mikisch en de componist Peter-Jan Wagemans. index |