DVD-recensie Verrassende jubileum-Aida
© Paul Korenhof, mei 2014
|
Terwijl het Catalaanse productiecollectief La Fura dels Baus in het Amsterdamse Muziektheater de laatste hand legt aan een enscenering van Faust die daar 10 mei in première gaat, kijk ik thuis naar de dvd-registratie van hun Aida uit 2013, een voorstelling die zowel het Verdi-jaar als het eeuwfeest van het festival in Verona luister moest bijzetten. Of dat laatste helemaal geslaagd is, laat zich van een afstand moeilijk beoordelen. Op de beeldbuis werkt hun productie imponerend en intrigerend, maar dan praat ik wel als iemand die inmiddels de nodige voorstellingen, ook in Verona, achter de kiezen heeft. Om eerlijk te zijn: al die pompeuze toestanden die uitsluitend om de triomfmars leken te draaien, kwamen mij al heel lang de keel uit en afgezien van de daarbij vertoonde historische onjuistheden weet iedere Verdi-kenner dat zij ook geen recht doen aan deze opera. De laatste twee bedrijven behoren tot de intiemste, meest op de personages gerichte die Verdi geschreven heeft, terwijl de twee grote koorscènes vóór de pauze in werkelijkheid helemaal niet zo bombastisch en zo uitbundig zijn als spektakelregisseurs ons graag doen geloven. Eigenlijk begint de voorstelling weinig hoopgevend op een volmaakt kaal toneel met alleen twee metalen torens. De 'opbouw' begint voor de ogen van het publiek als een combinatie van archeologen die delen van het oude Egypte blootleggen en beelden van oude Egyptenaren die hun tempelstad bouwen. Die sf-achtige combinatie van de oudheid en onze moderne tijden blijft gedurende de hele voorstelling aanwezig, in de toneelbeelden die merendeels een moderne, elektronisch gestuurde weergave zijn van gestileerde elementen uit vroeger tijden, en in de kostuums, zelfs die van de hoofdrolspelers. Zo zouden Aida en Amonasro weggelopen kunnen zijn uit een Hollywood-spektakel van Cecil B. de Mille, terwijl de uitdossing van Radamès niet zou misstaan in een sf-fantasie van Paul Verhoeven. De bezetting is vooral interessant vanwege de titelrol van de Chinese Hui He, een mooi warme 'lirico-drammatico', nu al uitstekend op haar plaats in Puccini en de meer lyrische van de grote Verdi-rollen, maar als haar borstregister zich nog verder ontwikkelt, zou zij best wel eens een 'echte' Verdi-sopraan kunnen worden en tegen die tijd word ik ook nieuwsgierig naar haar Gioconda en misschien zelfs haar Norma (als zij daarvoor de techniek heeft). In ieder geval heeft zij op dit moment alles in huis om een waardige opvolgster te worden van Maria Chiara, de vaste Verona-Aida uit van enkele decennia geleden. In haar stem ontdek ik zelfs meer kleuren en vooralsnog heb ik alleen wensen bij haar frasering die nog niet geheel idiomatisch-Italiaans klinkt. De videoregistratie doet de vormgeving zoveel recht als maar mogelijk is bij het vertalen van de ruimte van de Arena naar een klein beeldscherm en de klank is voor een voorstelling in de open lucht zelfs opmerkelijk goed. Een klein schoonheidsfoutje was de wisseling van de eerste naar de tweede dvd-laag na de eerste woorden van Amonasro tijdens de triomfscène. De verpakking in een kartonnen klaphoes is met smaak gerealiseerd en in het fraai geïllustreerde boekje daarbij staat een uitstekende track-indeling. index |
|