DVD-recensie

Rossini: L'equivoco stravagante

 

© Paul Korenhof, november 2010

 

 

Rossini: L'equivoco stravagante.

Marina Prudenskaja (Ernestina), Dmitri Korchak (Ermanno), Bruno De Simone (Gamberotto), Marco Vinco (Buralicchio), Amanda Forsythe (Rosalia), Ricardo Mirabelli (Frontino), Praags Kamerkoor., Orchestra Haydn di Bolzano en Trento.
Dirigent: Umberto Benedetto Michelangeli.

Dynamic 33610

Opname: augustus 2008

 

 


Geen grote opera, geen opzienbarende productie, maar al met al wel interessant genoeg om te signaleren: een registratie van de herneming van Rossini's L'equivoco stravagante (Het merkwaardige misverstand) tijdens het Rossini Opera Festival 2008 te Pesaro in een productie uit 2002. De productie van Emilio Sagi, die het verhaal verplaatste naar onze tijd en van de rijke boer Gamberotto een moderne opgeblazen fabrieksdirecteur maakte, heeft in feite even weinig om het lijf als het libretto van Gaetano Gasbarri. Voor een Rossini-komedie gebeurt er bovendien relatief weinig lachwekkends en in feite kabbelt de eerste akte een beetje voort, maar de muziek is allercharmantst en weet bij een goede uitvoering zeker te boeien. De kern van het werk ligt in het tweede bedrijf, als Ernestina, de feministisch ingestelde dochter van Gamberotto aan een gearrangeerd huwelijk probeert te ontkomen door zich uit te geven voor de castraat Ernesto. Het verhaal erachter is dat Gamberotto ooit zijn zoon heeft laten castreren in de hoop aan diens muzikale carrière veel geld te kunnen verdienen, maar toen zijn zaken zo goed gingen dat dit niet meer nodig was, besloot hij 'Ernesto' voortaan maar als 'Ernestina' door het leven te laten gaan. In 1811 was dat zo'n pikant gegeven, dat de censuur al snel na de première besloot het werk van het toneel te halen en daarop is het niet teruggekeerd tot in de 20ste eeuw een Rossini-renaissance op gang kwam. Toen in 2002 in Pesaro bovendien gebruik kon worden gemaakt van een kritische partituur-editie, bleek L'equivoco stravagante ondanks het middelmatige libretto een amusant werkje, maar de verplaatsing naar de 21ste eeuw bleek minder geslaagd. Je kunt als regisseur wel proberen begrippen als castraat en travestiet over elkaar te leggen, maar daarmee verander je niets aan plot en libretto met het gevolg dat de voorstelling flink begint te wringen en te kraken als je er serieus naar gaat zitten kijken. Niet doen dus, al vervalt daarmee wel de noodzaak om moderne decors en kostuums te gebruiken.

De reden om me met deze dvd bezig te houden was overigens niet mijn belangstelling voor Rossini, maar een bezoek aan Der fliegende Holländer van Wagner in de problematische enscenering die De Nederlandse Opera enkele maanden geleden in Het Muziektheater presenteerde. Tijdens die voorstelling werd ik getroffen door een opvallende, bonestaak-achtige 'Frau Mary' van de jonge Russische mezzosopraan Marina Prudenskaja. Zij paste absoluut niet in haar rol, maar wel zag ik een zangeres met een intrigerende persoonlijkheid en met een stem die karakter uitstraalde.
Kort daarop hoorde ik via de radio haar aandeel in een uitvoering van de Messa da requiem van Verdi ergens in Duitsland, niet helemaal idiomatisch maar eveneens al heel opmerkelijk, en haar naam op de voorkant van deze dvd-uitgave maakte mij nieuwsgierig. Het werd geen teleurstelling. Haar italianità zal nog moeten groeien, maar haar volle en kruidige timbre zijn een waar genoegen, haar techniek verdient reeds alle lof en een toneelpersoonlijkheid is zij zonder meer. Dat zij door haar uiterlijk ook de ideale vertolkster is van een komische rol die het moet hebben van androgyne aspecten, is daarbij mooi meegenomen.
In deze productie krijgt Prudenskaja uitstekend tegenspel van de ervaren buffo Bruno De Simone als de opgeblazen Gamberotto en de jonge bas Marco Vinco als diens protegé, bruidegom-in-spe Buralicchio. De rol van Ermanno, de jonge minnaar in het stuk, is in handen van Dmitri Korchak, een jonge Russische lyrische tenor die reeds enkele jaren naam maakt in de grote westerse operahuizen en daarbij zelden teleurstelt. Al met al een leuk niemendalletje in een uitvoering die in ieder geval gehoord mag worden, ook als koor en orkest niet altijd op internationaal niveau staan.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links