DVD-recensie Afscheid van Daniela Dessi
© Paul Korenhof, februari 2017
|
Op 20 August 2016 overleed de Italiaanse sopraan Daniela Dessi op 59-jarige leeftijd aan een agressieve vorm van kanker. De meeste Nederlandse operaliefhebbers zal haar naam niet veel zeggen. Zij trad hier nooit op (zoals zovelen . . .) en zij behoorde ook niet tot de groep die rijk bedeeld werd met opnamen voor cd en dvd. In de theaters van Engeland, Duitsland, Amerika (in het bijzonder in de Deutsche Oper Berlin en de Metropolitan Opera) was zij echter een graag geziene gast en in Italië werd zij gevierd als een van de laatste echte primadonna's van het veristische repertoire. Twee jaar voor haar dood trad Dessi tijdens het Puccini Festival in Torre del Lago op met haar echtgenoot, de tenor Fabio Armiliato, in La Bohème, een opera waarin beiden wereldfaam genoten. Zij waren toen 57 en 58 jaar oud en ondanks de make-up is in close-up ook wel te zien dat zij geen twintig meer zijn. Voor dat deel van het hedendaagse publiek dat dankzij het beeldscherm gefixeerd is geraakt op het visuele, werkt dat misschien een beetje storend, maar in het theater gelden nu een maal andere criteria, zeker in een grote ruimte in de open lucht zoals in Torre de Lago. Beiden wisten daar hun faam in deze rollen nog steeds waar te maken en wie luistert met zijn oren en niet met zijn ogen, beleeft hier een alleszins overtuigende uitvoering waarin de echte Puccini-sfeer hoogtij viert. De overige bezetting vormt een betrouwbaar Italiaans gemiddelde van dit moment met als uitschieters de sympathieke Marcello van de bariton Alessandro Luongo en de markante Colline van de bas Marco Spotti, die van zijn 'Vecchia zimarra' het juweeltje maakt dat het kan zijn. Als hij ook nog de ademtechniek van Cesare Siepi had gehad, had het helemaal een bijzonder moment kunnen worden. Het belangrijkste bij dat alles is dat de nadruk hier niet ligt op 'mooizingerij', maar op het overbrengen van het drama. Dat de zang daarbij meer gericht is op verstaanbaarheid dan op intimiteit, is inherent aan de ruimte van een openluchttheater. Terecht natuurlijk, want waarom zou je een tekst zingen als die niet verstaan kan worden? Een woord van lof geldt eveneens de jonge dirigent Valerio Galli, die met zijn frasering en zijn kleuring van Puccini's harmonieën en climaxen een heel eigen stempel op de uitvoering weet te drukken. Dat de opnamestaf dit zodanig wist vast te leggen, dat je maar af en toe beseft dat de uitvoering plaats vond in de open lucht en niet in een theater, is een ander pluspunt. De regie van deze productie was toevertrouwd aan de eveneens vorig jaar overleden filmregisseur Ettore Scola, die hier de droom van menige liefhebber in vervulling laat gaan. Met bijna sprookjesachtige decors en kostuums, tovert hij ons de meest filmische maar ook de meest 'authentieke' beelden voor die we ons maar wensen kunnen. Op het toneel van Torre del Lago zien we een Quartier Latin in het klein met gevels, straatjes en doorkijkjes, en met interieurs die aan authentieke en sfeerrijke details geen wens onvervuld laten . Dat alles is vastgelegd in fraaie beelden waarbij de Blu-ray disc ten volle aantoont wat 'high definition' inhoudt, maar in het geluidsbeeld hadden de stemmen iets minder prominent mogen klinken, zeker omdat zangers in de open lucht toch automatisch meer volume geven dan zij in het theater zouden doen. Als geheel is deze uitgave echter een waardig eerbetoon aan zowel Daniela Dessi als Ettore Scola. index |
|