DVD-recensie Hoe minder 'vondsten', des te meer humor
© Paul Korenhof, februari 2011
|
||
Donizetti: Don Pasquale Ferruccio Furlanetto (Don Pasquale), Lucio Gallo (Dr. Malatesta), Gregory Kunde (Ernesto), Nuccia Focile (Norina), Claudio Giombi (Un notaro), Teatro all Scala Arthaus Musik Musik 107 207 Opname: Milaan, 1994
Riccardo Muti houdt niet van moderne regisseurs. Boze tongen beweren zelfs dat hij helemaal niet van regisseurs houdt en dat samenwerking voor hem alleen mogelijk is als hij geen dolle fratsen ziet die niets met het werk te maken hebben, en vooral: als alle zangers tijdens het zingen hun ogen in zijn richting kunnen houden. Moderne theatermakers houden daar niet van en vooral van de kant van Duitse critici heeft hem dat al menige sneer opgeleverd. Tijdens de Don Pasquale die Muti in maart 1994 in de Scala dirigeerde, was de eigenzinnige Italiaanse dirigent in topvorm, al was hij ook hier weer bijna overdreven trouw aan de letter van de partituur. Zo stond hij zijn solisten geen hoge noot, geen fermate of geen komische inval toe die niet door Donizetti aan het papier was toevertrouwd en bij de première werd hem dat door de fanatieke bewoners van het schellinkje weer danig kwalijk genomen. Voor de zoveelste maal demonstreerden zij dat deze categorie 'operaliefhebbers' nog al te vaak de neiging heeft om alleen maar te horen wat zij wíllen horen - en wat zij sinds 'de goede oude tijd' gewend zijn - en dat zij vaak absoluut niet in staat zijn te luisteren naar wat er echt gebeurt. Opvallend in deze uitvoering - en de regie van Stefano Vizioli trekt die lijn door - is dat de muzikale sympathie lijkt uit te gaan naar de titelrol. Don Pasquale is hier nu eens geen half seniele oude van dage met wie op kluchtige wijze de draak wordt gestoken, maar een vitale grijsaard vol levenslust en met een tikkeltje melancholie, die zich ten onrechte verlaat op een huisarts die hij als zijn vriend beschouwt. De rol van deze Malatesta is daarmee meteen minder innemend dan anders, maar daar staat tegenover dat Ernesto weer iets sympathieker kan worden neergezet. Norina blijft een probleem - althans dramaturgisch. Is zij sympathiek of niet? Ik onthoud mij van een oordeel. Regisseur Stefano Vizioli maakt van de opera degelijk ouderwets theater zonder fratsen of vondsten en dat zie ik toch liever dan weet-ik-wat-voor actualisering die binnen de kortst mogelijke tijd weer achterhaald is, en die bovendien de humor meestal degradeert tot grof kluchtspel en lach-of-ik-schiet-gedoe. Het theatrale element wordt onderstreept door de ontwerpster Susanna Rossi Jost, die met ongegeneerd tweedimensionale decordoeken het driedimensionale van Donizetti's karakters juist lijkt te onderstrepen. Wat de dvd zelf betreft: het beeldformaat (4:3) is eigenlijk het enige wat de leeftijd van deze productie verraadt. index |
||