![]() DVD-recensie Donizetti in mp3
© Paul Korenhof, juni 2015
|
Talloze operaliefhebbers keken vorig jaar met spanning uit naar de voorstellingen van La Favorite in Toulouse. De originele Franse versie van deze opera geldt onder insiders namelijk als een van de beste werken van Donizetti, maar toch gebeurt het slechts zelden dat deze versie ten gehore wordt gebracht in plaats van de muzikaal verminkte, tekstueel soms zelfs ridicule Italiaanse bewerking. Het is als met Verdi's Don Carlos : de componist is een Italiaan en dus wordt aangenomen dat een Italiaanse versie de 'meest authentieke' is. Om met de laatste te beginnen: een tenor die zich aan Fernand waagt, heeft het bij voorbaat moeilijk. De rol is lang met een overwegend hoge ligging en bevat daarbij twee van de populairste tenor-aria's uit de eerste helft van de 19de eeuw die stilistisch hoge eisen stellen aan de vertolker. Daarbij vraagt de hele rol om een zanger die gespecialiseerd is een Franse lyriek en die ook nog eens beschikt over een groot scala een mogelijkheden op het gebied van kleuring en frasering. Met de titelrol in Werther was Fernand dan ook een paradepaardje van Alfredo Kraus (die helaas nooit de Franse versie gezongen heeft), maar ook andere tenoren die zich in de hogere regionen thuis voelden, hebben erin geschitterd. Léonor de Guzmán is zonder meer een van de mooiste vrouwenrollen van Donizetti, geschreven voor de mezzosopraan Rosine Stolz, die zowel over een fraai altregister als over een uitgebreide sopraanhoogte beschikte. Dat maakt Léonor een rol voor hetzelfde type zangeres, half mezzosoprana, half sopraan (in feite dus een 'echte mezzo -sopraan') dat ook Valentine in Les Huguenots, Alice in Robert le Diable of Eboli in Don Carlos behoort te zingen. Elina Garanca is er ideaal voor (zij zingt volgend jaar Valentine in Parijs naast Diana Damrau als Marguérite de Valois en Bryan Hymel als Raoul de Nangis), maar in Italië wordt de rol traditioneel gezongen door mezzosopranen die dichter bij de alt dan bij de sopraan liggen (Giulietta Simionato, Fedora Barbieri, Fiorenza Cossotto waren er ideaal in, maar ook de meer 'sopraanachtige' Shirley Verrett). Hoe het allemaal wel moet, demonstreert Ludovic Tézier als Alphonse XI. Met zijn fraaie bariton, die nog met het jaar voller lijkt te worden, weet hij de Castiliaanse koning als vorst en als (bedrogen) minnaar driedimensionaal neer te zetten in een brede belcantostijl zoals we die ook al kennen uit onder meer Donizetti's Lucie de Lammermoor, maar hij krijgt in zijn fraseringen evenmin veel steun van een dirigent die meer in het orkest dan in het toneelgebeuren geïnteresseerd lijkt. De regie van Vincent Broussard en de aankleding van Vincent Lemaire en Christian Lacroix vormen een ietwat onbevredigende mix van traditie en moderne ideeën De kostuums van de dames (solisten en koor) wekken de indruk dat we kijken naar een repetitie waarop alleen nog maar basiskostuums worden gedragen. De heren komen er beter af, al is het wel vreemd dat in een verder (minimaal) historisch toneelbeeld Fernand rondloopt met een lichtgevend koffertje dat ik eerder in een moderne Wagner-enscenering van Harry Kupfer zou verwachten. Het zal wel een diepere bedoeling hebben, maar mij is die ontgaan. Hetzelfde geldt voor het feit dat de stervende Léonor aan het slot het toneel afwandelt. Een absoluut minpunt vormt het geluid, een kale opname die ook nog ontsierd wordt door een regelmatig rafelige klank (vooral in de zang van Aldrich) als bij een lp die wordt afgespeeld met een vuil element. Onbegrijpelijk is bovendien dat voor het geluidsspoor een mp3-conversie werd gekozen, en niet eens een goede, maar zelfs een met slechts 192 kbps. In de beginjaren van de dvd was dat bij sommige labels misschien normaal, maar bij een nieuwe opname (2014!) op een kwaliteitslabel is dat onvoorstelbaar. De radiobanden die ik uit Frankrijk ontving, klinken aanmerkelijk beter en ik zou wel eens willen weten hoe het staat met de blu-ray-uitgave van deze zelfde opname. Het hoeft bovendien geen betoog dat in het begeleidende boekje een track-indeling wederom ontbreekt. Wie een bekende aria zoekt, zal weer echt moeten zoeken. index |
|