© Tjako Fennema, november 2018

Ricordi: Carnaval Vénitien - Le bal de la poupée - Le quadrille des bébés incassables - Mazurka de monsieur Loulou - Les lanciers de mademoiselle Ninette - Le livre des sérénades

Gabrielle Morelli en Giancarlo Simonacci (piano)
Brilliant Classics 95158 • 77' •

Quatre mains pianomuziek kom je op cd niet al te vaak tegen en als je het al vindt tref je meestal stevig afgegraasd repertoire (Mozart, Schubert, Debussy, Ravel, Poulenc, Rachmaninov) en gespeeld door beroemde concurrenten. Voor de goede orde: quatre mains piano is weer iets anders dan muziek voor twee piano's. Piano vierhandig is meer voor de huismuziek, voor de salon. Daarom viel een cd met composities van Giulio Ricordi (1840-1912), telg van de wereldbekende Italiaanse muziekuitgeversfamilie extra op.

Met titels als Carnaval Vénitien, Le bal de poupée, Le quadrille des bébés incassables, Le lanciers de mademoiselle Ninette en (het opmerkelijke) Livre des Sérénades wordt in zekere zin de toon al gezet. Dat laatste werk, opgebouwd uit 15 deeltjes, wordt aangekondigd als cd-première en is tevens het interessantste op deze cd. Want verder is het voornamelijk muzikantenmuziek, leuk om samen plagerig te spelen en het zondagmiddagbezoek te behagen.
Het pianoduo Gabrielle Morelli en Giancarlo Simonacci staat bekend om zijn niet-aflatende zoektocht naar minder bekende composities, waarbij tijdgenoten niet worden genegeerd. Het duo gaat er op deze cd overigens stevig en nadrukkelijk tegenaan! De cd en het boekje zijn voortreffelijk verzorgd en leuk geïllustreerd. Opmerkelijk is dat Verdi, wiens muziek bij Ricordi werd uitgegeven, loffelijk sprak over Giulio's composities. Deze uitgevers(klein)zoon publiceerde overigens onder de nom de plume Burgmein. Zelfs Liszt liet zich positief uit over Giulio's composities. Was het courtoisie dat beide grote componisten dreef? Feit is dat Giulio niet genoeg geprezen kan worden voor zijn brede inzet voor de klassieke muziek, als organisator, uitgever en publicist. De vraag blijft of er ooit een uitgever bereid zou zijn geweest om deze werkjes uit te geven, tenzij je dat - zoals Giulio - in eigen huis kunt doen. Resteert het respect voor het in Leeuwarden gevestigde en internationaal opererende cd-label Brilliant Classics. Wie had ooit kunnen vermoeden dat dit via de drogisterijketen Kruidvat groot geworden label inmiddels aanbieder is van de meest exquise en vaak ook onbekende muziek? De tijd van hun haastig uitgebrachte cd's is allang voorbij en qua documentatie overtreffen de cd-boekjes van Brilliant maar al te vaak die van de grote, bekende labels en dat ook nog eens bij een ongelooflijk lage prijsstelling!