© Siebe Riedstra, september 2017

Zweers: Symfonie nr. 3 (Aan mijn vaderland)

Residentie Orkest o.l.v. Hans Vonk
Sterling CDS1088-2 • 63' •
Opname: 1978/79

v=8fXLIPKmyTA

Het is zijn Derde Symphonie geweest, waarmee Zweers zich in 1890 eensklaps in het voorste gelid der Nederlandse componisten heeft geplaatst, -een orkestwerk dat zich door zijn volstrekt eigen karakter in de thematische gegevens, de structuur en de instrumentale middelen onderscheidde van alles wat ooit op dit gebied in ons land was gewrocht.
Eduard Reeser: Een eeuw Nederlandse muziek

Deze uitgave brengt een viertal namen samen die een belangrijke rol hebben gespeeld in het Nederlandse muziekleven tussen 1890 en 1990: Bernard Zweers, het Residentie Orkest, Piet Veenstra en Hans Vonk. Op initiatief van artistiek leider Piet Veenstra bracht het Residentie Orkest een halve eeuw geleden in eigen beheer een tweetal elpee-boxen uit met een overzicht van vier eeuwen Nederlandse muziek. De toenmalige chefdirigent Hans Vonk nam deze registratie van de Derde symfonie van Zweers voor zijn rekening. Een toevallige en anonieme beluistering van het derde deel van dit werk wekte mijn nieuwsgierigheid: boeiende muziek in een excellente vertolking, en prachtig opgenomen wat zou dit zijn?

Zoiets roept herinneringen op. Toen de elpees verschenen werd er over deze symfonie een beetje lacherig gedaan. Het ondernemende label Olympia nam twintig jaar later de licenties over van het Residentie Orkest om de elpees te verdoeken naar cd formaat. Toen Olympia ter ziele ging was het Zweedse label Sterling er als de kippen bij om deze titel alsnog uit te brengen, in tandem met de beide eerste symfonieën van Zweers. Bij iedere heruitgave werd de kritiek enthousiaster over de creatieve gaven van Zweers, en in niet mindere mate over de recreatieve gaven van Hans Vonk.

Het is geen geheim dat de relatie tussen Hans Vonk en de directie van het Residentie Orkest geen gelukkige was. Het is al evenmin een geheim dat Vonk een broertje dood had aan vergeten componisten. Wat jammer genoeg wel een geheim bleef is dat Vonk zich voor tweehonderd procent inzette wanneer hij zich eenmaal aan een partituur verplicht had. Bij zijn laatste orkest in St. Louis vond hij zijn ideale plek, en daar zijn gelukkig een aantal klinkende bewijzen van in omloop. Hier horen we dat hij ook in Zweers met het Residentie Orkest onvergetelijke resultaten wist te bereiken. Niet onvermeld mag blijven dat het opnameteam rijk voorzien was met o.a. Adriaan Verstijnen en Boy Honig. Dat waren nog eens tijden.