© Siebe Riedstra, januari 2012

Zuidam: Suster Bertken

Katrien Baerts (sopraan), Huub Claessens (bariton en saxofoon), Asko|Schönberg o.l.v. Reinbert de Leeuw

Attacca CD 2011.126 • 64' •

Componist Rob Zuidam (1969) heeft nationaal én internationaal een reputatie opgebouwd als operacomponist, een nogal on-Hollands beroep dat hij deelt met Louis Andriessen. Zuidam begon met ‘Freeze’, over de ontvoering van Patricia Hearst, die in première ging in München (1994). ´Rages d’amour´ over Johanna de Waanzinnige volgde in 2003, met een première in het zomerfestival van Tanglewood, USA. ‘Adam in Ballingschap’ op een tekst ontleend aan Joost van den Vondel ging uiteraard in première in de Amsterdamse Stadsschouwburg, Holland Festival 2009. Zijn nieuwste creatie gaat eveneens over een Nederlands onderwerp, van nog oudere datum: het verhaal van Suster Bertken, die zich in het begin van de zestiende eeuw liet inmetselen in een cel met uitzicht op het altaar van de Buurkerk te Utrecht. Daar leefde ze bijna zestig jaar lang, met de gewijde stilte van de kerk zowel als de drukte van het kerkplein onder oorbereik.

Zuidam verklankt die ervaring in een gelaagde partituur die opent met het stadslawaai dat de achtergrond vormt voor Suster Bertkens meditaties. Huub Claessen is de priester die officiëert over haar zelfgekozen insluiting. Hij wisselt zijn gewijde zangrol af met jazzy saxofoonspel – de zanger die hem dat kan nadoen moet nog geboren worden. Dit is een live-opname voor een muisstil publiek, vorig jaar gemaakt tijdens de wereldpremière in de Zaterdagmatinee. Een groot compliment voor het eenmanslabel Attacca van Sieuwert Verster (tevens de man achter Frans Brüggen en zijn Orkest van de Achttiende Eeuw). Hij verdient een lintje voor zijn onvermoeibare en ongesubsidieerde inspanningen om eigentijdse Nederlandse muziek onder de aandacht van de Hollanders te brengen. Die moesten dus maar eens gaan luisteren.