© Siebe Riedstra, juli 2016

Ysaÿe: Extase*, 4ème poème pour violon et orchestre, op. 21 - Divertimento*, fantaisie pour violon et orchestre, op 24 - Chant d'hiver**, 3ème poème pour violon et orchestre, op. 15 - Neiges d'antan*, morceau pour violon principal et orchestre de cordes, op. 23 - Rêve d'enfant**, pour violon et orchestre op. 14 - Au rouet**, 2ème poème pour violon et orchestre, op. 13 - Berceuse** pour violon et orchestre, op. 20

Svetlin Roussev* & Amaury Coeytaux** (viool), Orchestre Philharmonique Royal de Liège o.l.v. Jean-Jacques Kantorow

Musique en Wallonie MEW 1681 70'

Opname: nov. 2015, Salle Philharmonique, Liège/Luik

Ysaÿe:
Poème élégiaque op. 12 - Chant d'hiver op. 15 - Berceuse op. 20 -Neiges d'antan op. 23 - Vioolconcert nr. 8 - Divertimento op. 24

Albrecht Laurent Breuninger (viool), Nordwestdeutsche Philharmonie
o.l.v. Welisar Gentscheff

CPO 777 051 77'

Opname: 1998/89,
Westdeutsche Rundfunk, Herford, Schützenhof

Eugène Ysaÿe (1858-1931) is de markantste persoonlijkheid die het Belgische muziekleven heeft voortgebracht. Vioolvirtuoos, componist, vioolpedagoog, dirigent, oprichter van zijn eigen strijkkwartet en ontvanger van talloze opdrachten: de Vioolsonate van Franck, het Strijkkwartet van Debussy, Poème en Concert van Chausson, om slechts enkele te noemen. Het label Musique en Wallonie besteedt hier voor de derde keer aandacht aan deze in Luik geboren landsman. De cd verschijnt in de serie Collection 14-18 en is een direct vervolg op Harmonies du Soir et autres poèmes, hier eveneens besproken. Daarop is het werk te horen waarmee de titel Poème werd gelanceerd, het Poème élégiaque opus 12, de directe voorloper van het fameuze Poème van Ernest Chausson, het resultaat van een verzoek om een vioolconcert. Na opus 12 zouden nog drie soortgelijke composities volgen, die hier zijn opgenomen: Au rouet opus 13, Chant d'hiver opus 15 en Extase opus 21.

De muziekliefhebber van vandaag kent Ysaÿe slechts door zijn zes sonates voor de eenzame viool. Violisten kunnen er niet genoeg van krijgen, en dus zijn ze ruim vertegenwoordigd in de digitale muziekschappen. Maar de rest van zijn oeuvre komt er minder genereus af. Musique en Wallonie bezorgde een uitgave van de opera Piére il houyeû en met deze uitgave van de Poèmes zijn we op de goede weg naar een overzicht van de werken voor solo-instrument en orkest. In 2006 verscheen op het label CPO een cd met naast een aantal van deze kortere werken een reconstructie door kleinzoon Jacques van het Achtste Vioolconcert, een werk dat Ysaÿe zelf aan de prullenbak had toevertrouwd. Het lijkt dan ook in niets op zijn latere schrijfstijl, die een mooie synthese inhoudt van Franse elegantie en Duitse ernst - een voortzetting van de lijn César Franck - Ernest Chausson. Voor een eerste kennismaking met dit aspect van Ysaÿe is de CPO uitgave wel een mooie instapper, zolang hij (nu nog tegen een gereduceerde prijs) te krijgen is. Albrecht Laurent Breuninger is de uitstekende violist.

Op de Waalse uitgave dirigeert Jean-Jacques Kantorow - zelf een begenadigd vioolvirtuoos - opnieuw het Orchestre Philharmonique Royal de Liège. De beide solisten zijn als concertmeester verbonden aan het Orchestre Philharmonique de Radio France. Samen zorgen ze voor exemplarische uitvoeringen. Haar titel dankt deze cd aan een ontroerend kleinood voor viool en strijkorkest, opgedragen aan de kleindochter van de componist. In het schitterend verzorgde boekje - inclusief Nederlandse toelichting - vinden we onder de vele foto's een afbeelding van de trotse opa met zijn eerste kleinkind op de arm. Afgezien van de uitstekende uitvoeringen van deze onbekende juwelen is de presentatie van de cd, een hardkaften boekje van ruim vijftig pagina's op cd-formaat, een reden te meer om deze serie te koesteren. Zoiets kan natuurlijk niet winstgevend zijn, en wordt dan ook ondersteund door de regering van Wallonië. Chapeau!