© Siebe Riedstra, februari 2015

Eugène Ysaÿe - Harmonies du soir

Ysaÿe: Méditation pour violoncelle et orchestre op. 16 - Harmonies du soir pour quatuor à cordes et orchestre op. 31 - Poème élégiaque pour violon et orchestre op. 12 - Sérénade pour violoncelle et orchestre op. 22 - Amitié pour deux violons et orchestre op. 26 - Exil pour orchestre à cordes op. 25

Tatiana Samouil (viool), Thibault Lavrenov (cello), Émilie Belaud & Olivier Giot (viool), Quatuor Ardente, Orchestre Philharmonique Royal de Liège o.l.v. Jean-Jacques Kantorow

Musique en Wallonie MEW 1472 74'

Opname: september 2012 & november 2013, Salle Philharmonique, Liège/Luik

Dit is om verschillende redenen een cd om met open armen te ontvangen. Niet alleen door de liefdevolle uitvoeringen, maar in gelijke mate door de originele repertoirekeuze en de prachtige vormgeving - een hardkaftboekje met veel afbeeldingen en als bonus een Nederlandse toelichting. Eugène Ysaÿe (1858-1931) is de trots van Wallonië, en het label Musique en Wallonie zet hier alles op alles om deze in Luik geboren componist in de schijnwerpers te zetten. Dat is hard nodig, want de muziekliefhebber van vandaag kent Ysaÿe slechts door zijn zes sonates voor de eenzame viool. Violisten kunnen er niet genoeg van krijgen, en dus zijn ze ruim vertegenwoordigd in de digitale muziekschappen. Maar Ysaÿe was ook een ambitieus componist, die zijn fantasie losliet op een geheel nieuw medium: het Poème voor solo-instrument en orkest. Wie denkt dat Ernest Chausson dat verzon, komt bedrogen uit. Toen Ysaÿe Chausson om een vioolconcert vroeg kreeg hij inderdaad het befaamde Poème geleverd, maar toen was het Poème élégiaque van de opdrachtgever al een voldongen feit. Ysaÿe dirigeerde ook, en was tijdens de Tweede Wereldoorlog chef-dirigent in het Amerikaanse Cincinnatti. Contact met het thuisfront was onmogelijk, en de heimwee vond zijn weg in een schrijnend stuk, Exil. Geen partituur met een tranentrekkend grote bezetting, maar een orkest dat slechts bestaat uit violen en altviolen. Op deze cd zijn een aantal Poèmes van Ysaÿe, onder verschillende namen en in diverse bezettingen bijeengebracht in exemplarische uitvoeringen. Het inmiddels Koninklijke Orkest van Luik wordt gedirigeerd door sterviolist Jean-Jacques Kantorow.