© Siebe Riedstra, oktober 2014

Christopher Wright - Pandora's Last Gift

Wright: Wind Quintet - Spring's Garden (altviool & piano) - Orfordness ( fluit, viool, cello & piano) - Capriccio (k larinet & piano) - Spirit of the Dance (blokfluit, viool, cello & klavecimbel) - The Long Wait (sopraan, blokfluit & piano - In Celebration (blokfluit & strijkkwartet) - Helter Skelter (cello & piano - Concertino (pianokwartet)

Diverse uitvoerenden (zie onderstaande website)

Métier msv 28547 78'

Opname: 2013, diverse locaties

Christopher Wright (1954) is een Britse componist die ervoor kiest om in een herkenbaar idioom te schrijven. Tot 1993 deed hij dat in zijn vrije tijd - hij was werkzaam in het onderwijs. Hij behoort dus tot het legioen componisten dat bescheiden aan de zijlijn opereert en niet hoeft te rekenen op uitvoeringen in het Koninklijk Concertgebouw of de Royal Albert Hall. Toch hoopt zo'n componist natuurlijk dat jaren na zijn dood iemand tot de ontdekking komt dat er een vergeten meesterwerk aan de aandacht is ontsnapt. Eerlijk gezegd was ik op deze basis niet van plan om een bespreking aan deze cd te wijden. Maar Wright heeft heel slim de twee beste stukken als eerste geprogrammeerd, en dan raak je toch geïntrigeerd.

De cd wordt geopend met een Blaaskwintet uit 1994, naar eigen zeggen gecomponeerd na schokkende ervaringen in zijn persoonlijke leven. Hij gaat er niet verder op in, maar we mogen vaststellen dat ze inkervend genoeg geweest zijn om een Blaaskwintet van krap twaalf minuten te genereren dat er zijn mag. Wat mij betreft een waardig vervolg op het kwintet van Carl Nielsen, en dat wil wat zeggen. Het tweede stuk is alweer kort - en net zo bijzonder, een elegisch werkje voor altviool en piano, met de titel Spring's Garden. Wright droeg het in 2006 op aan zijn echtgenote, die drie jaar later overleed - de Kindertotenlieder maar dan omgekeerd. Blaaskwintetten en altviolisten kunnen er hun voordeel mee doen, dit is muziek die ook buiten het Verenigd Koninkrijk gehoord mag worden. De rest van de schijf is gevuld met werken waarin merkwaardig genoeg de blokfluit nogal eens soleert. Nog één opvallende track: het langzame deel van het Concertino voor Pianokwartet, oorspronkelijk een Concertino voor piano en strijkorkest. Een neobarok juweeltje.