© Siebe Riedstra, maart 2019

Wolf-Ferrari: Il Segreto di Susanna – Serenade voor strijkers

Judith Howarth ( Susanna), Àngel Òdena (Gil), Oviedo Filarmonia o.l.v. Friedrich Haider

Naxos 8.660385 • 66' •
Opname: 12-14 mei 2006 (live, Segreto), febr. & sept. 2010 (Serenade), Auditorio Principe Félipe, Oviedo (Spanje)

Even een waarschuwing vooraf: het gaat hier om eerder uitgebracht materiaal. De opnamegegevens melden dat Il Segreto di Susanna eerder verscheen bij Philartis Vienna in 2006. In de bio van Friedrich Haider lezen we dat hij de complete orkestwerken van Wolf-Ferrari heeft opgenomen, daar hoort de Serenade voor strijkers vast ook bij. Afgaande op de kwaliteit van het gebodene is het te hopen dat die complete orkestwerken hun weg naar Naxos zullen vinden.

Wie is deze componist eigenlijk? Hij werd geboren (1872) als Hermann Friedrich Wolf en overleed (1948) als Ermanno Wolf-Ferrari in zijn geboortestad, Venetië. In dat ene zinnetje ligt tweespalt besloten, een Duitser in Italië, een Italiaan in Duitsland. Zijn vader was een succesvolle kunstschilder van Beierse komaf, zijn moeder een Italiaanse pianiste. Een bezoek aan Bayreuth op jeugdige leeftijd bracht de jonge Hermann zo in verwarring, dat vaderlief besloot dat zijn zoon de kunstacademie in Rome moest gaan volgen. Toen Hermanns muzikale talent niet meer te stuiten was mocht hij gaan studeren bij Joseph Rheinberger in München. Na afsluiting van zijn studie en terugkeer naar Venetië trok hij aanvankelijk de aandacht met een oratorium, maar zijn eerste opera, ‘Cenerentola', was geen succes. Dus keerde de jonge componist, die intussen zijn roepnaam in het Italiaans had vertaald, en zijn moeders naam aan die van zijn vader had toegevoegd, terug naar Duitsland. Daar sloeg ‘Cenerentola' wel aan – als ‘Aschenbrödel'. Al snel volgden twee nieuwe opera's, ‘Le donne curiose' en ‘I quattro rusteghi' die succesvol geproduceerd werden in München, uiteraard in hun Duitse gedaantes, ‘Die neugierigen Frauen' en ‘Die vier Grobiane'. De libretti voor deze successen vond Wolf-Ferrari bij de toneelschrijver Carlo Goldoni, wiens toneelstukken een bron van inspiratie voor nog eens drie opera's zouden worden, in de beste traditie van de Venetiaanse Opera Buffa. Internationaal succes kwam met de eenakter ‘Il Segreto di Susanna', in Nederland onder operaliefhebbers wellicht nog bekend als ‘Het rookverbod', een flinterdun verhaal, maar muzikaal in zijn tijd (1909) een voltreffer. De Ouverture is Wolf-Ferrari's meestgespeelde werk geworden. De mozartiaanse charme van dit werk geeft duidelijk aan waar Wolf-Ferrari's muzikale voorkeuren vandaan komen. Geschreven in een neo-klassiek idioom ruim tien jaar voordat Stravinsky daarmee furore maakte, gaf Wolf-Ferrari de voorkeur aan Cimarosa, Mozart en Rossini, in plaats van Verdi en Wagner.

Deze productie is te danken aan de inspanningen van de Oostenrijkse dirigent Friedrich Haider, die we vooral kennen dankzij de innige samenwerking met de Slovaakse diva Edita Gruberova (met wie hij niet gehuwd was). Haider was van 2004 tot 2010 chefdirigent van de Ovieda Filarmonia, een orkest dat in 1999 werd opgericht in het kielzog van de Spaanse toetreding tot de Europese Unie. Afgaande op het klinkend resultaat mag hij met trots op die periode terugkijken, en zijn inspanning om deze registratie op Naxos opnieuw uit te brengen is volkomen gerechtvaardigd. Het gaat hier om een live-opname, en gezien het feit dat er totaal geen bijgeluiden te horen zijn rijst de indruk dat het om een concertante uirvoering gaat. Prachtig gezongen, uitstekend opgenomen en zorgvuldig toegelicht door de dirigent. De Serenade, een jeugdwerk uit 1893 is een bonbon van een bonus.