© Siebe Riedstra, maart 2011

Williams: Vioolconcert – TreeSong - Drie delen uit ‘Schindler’s List’

Gil Shaham (viool), Boston Symphony Orchestra o.l.v. John Williams

DG 471 326-2 • 66' •

John Williams

Star Wars, Close Encounters, Saving Private Ryan, J.F.K. en Schindler’s List, zomaar vijf totaal verschillende films die één ding gemeen hebben: de muziek is van John Williams. Williams weet voor elk van zijn films precies de juiste toon te treffen, waardoor iedere partituur een geheel eigen coloriet heeft. Dat Williams behalve de bekende suites uit zijn filmmuzieken ook serieus voor de concertzaal componeert is nauwelijks bekend. Toch heeft hij in de loop van de jaren (hij wordt volgend jaar tachtig) een respectabel aantal – vooral concertante – werken geschreven. Deze cd, uitgekomen in 2001, bevat er twee: het Vioolconcert uit 1974-6 (gereviseerd in 1998) en TreeSong voor viool en orkest, een ééndelig concert dat in 2000 in première werd gebracht in Tanglewood – het zomerse honk van het Boston Symphony Orchestra en de Boston Pops – door ditzelfde team. De concertmuziek van Williams lijkt in niets op zijn filmcomponeren, een eigenschap die hij deelt met Ennio Morricone, maar weer niet met John Corigliano (The Red Violin) of Elliot Goldenthal (Final Fantasy), allen componisten die in beide werelden actief zijn.

TreeSong is een doorgecomponeerd lyrisch werk van twintig minuten dat bestaat uit vier in elkaar overgaande delen: een zangerig cantabile, gevolgd door een beweeglijk Scherzo, dan een – gedeeltelijk begeleide – cadens waarna tot slot de sfeer van het eerste deel terugkeert. Het Vioolconcert is ambitieuzer van opzet maar ook hier overheersen de lyrische momenten. De stijl van deze muziek is moeilijk te omschrijven zonder namen van andere componisten te noemen. Je kunt er Bartok, Schönberg en Walton in terugvinden, maar dat maakt Williams zeker niet tot een epigoon. De opvallendste krakteristieken van zijn componeren zijn de lange lyrische horizontale lijnen die onafhankelijk van elkaar opererend voor de harmonie zorgen, en de uitgekiende en magistraal klinkende orkestraties. De drie delen uit Schindler’s List maken nog eens extra duidelijk hoe groot het verschil is tussen de concertmuziek en de filmmuziek van Williams.

Gil Shaham gelooft in deze muziek en verdient een groot compliment voor de beide concerten. Maar in Schindler’s List kan hij de competitie met Itzak Perlman (MCA, Original Sound Track) niet bijhouden. Jammer dat van die soundtrack niet nóg een deeltje is meegekomen, het diep schrijnende Auschwitz-Birkenau. De dissonanten die daarin doorklinken zouden aan het publiek dat deze cd wil beluisteren heus welbesteed zijn.