CD-recensie
© Siebe Riedstra, juli 2022 |
Evan Bogerd schreef zelf een inleidend woord bij deze uitgave, waarin hij vertelt: 'als tiener bezocht ik waar mogelijk de spaarzame concerten in de Amsterdamse Mozes en Aäronkerk. Graag maak ik u deelgenoot van mijn enthousiasme voor deze kerk en dit instrument'. In de toelichting wordt er niets over vermeld, maar in 2021 bestond het orgel in de Mozes precies 150 jaar. Drijvende kracht achter de bouw was de Franse consul Charles-Marie Philbert, die droomde van een opdracht aan de Parijse bouwer Aristide Cavaillé-Coll. Het werd uiteindelijk de Amsterdamse firma Adema, die een instrument neerzette met zowel Franse als Duitse invloeden. Wie de andere instrumenten van Adema kent, onder meer in de Basiliek en de Josephkerk van Haarlem, weet dat we hier te maken hebben met een typisch Adema geluid. Robuust waar het moet en poëtisch waar het kan. Evan Bogerd (1993) bewees met zijn benoeming tot cantor-organist van de Amsterdamse Westerkerk op 1 januari 2020 dat hij zich in zeer korte tijd ontwikkeld heeft tot een van Nederlands opvallendste orgeltalenten. Hij heeft een antenne voor het grote romantische repertoire en brengt deze cd uit onder de noemer L'Orgue Symphonique. Vier grote werken nam hij mee naar de Mozes, twee van César Franck - Choral 1 en Cantabile - plus de Tiende symfonie van de zestigjarige Charles-Marie Widor en de Sonata Eroica van Joseph Jongen. Met zijn indringende vertolking van die atypische Widor laat hij horen hoe de componist een brug slaat tussen Franck en Tournemire. De uiterst virtuoze Sonata Eroica is hem op het lijf geschreven. Een heerlijke cd van een weergaloos orgeltalent. Evan Bogerd won op 22 juni het Nationaal Orgelimprovisatieconcours in Dordrecht. Hij kwalificeert zich daarmee als achtste deelnemer aan het Internationaal Orgelimprovisatieconcours Haarlem dat deze zomer wordt gehouden. index |
|