CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, januari 2016

 

Weinberg: Symfonie 21, op. 152 (Kaddish) - Polish Tunes op. 47 nr. 2

Veronika Bartenyeva (sopraan), Siberian Symphony Orchestra o.l.v. Dmitry Vasilyev

Toccata Classics TOCC 0193 67'

Opname: april 2013, Philharmonic Hall, Omsk, Siberië

   

Mieczyslav Weinberg stierf in 1996 in een woonkazerne in Moskau, arm als een rat. Even leek het erop dat hij na zijn dood op het kerkhof van vergeten componisten zou blijven sluimeren. Het liep anders. De ‘muziekindustrie' ging op zijn gat en kleine labels namen de markt over. Ineens is er weer belangstelling voor iemand als Weinberg, met een oeuvre van 22 symfonieën, zeven opera's en zeventien strijkkwartetten. Heel veel Weinberg is intussen te beluisteren op de labels Chandos, Naxos en Neos. Het label Toccata zorgt voor een feestje: de allereerste opname van Weinbergs laatste voltooide symfonie. Een symfonie die doordrenkt is van het leed dat Weinberg en zijn joodse familie ondergingen; hij droeg haar op aan de slachtoffers van het ghetto van Warschau. Het is dus bepaald geen vrolijk feestje: deze Kaddish – een gebed voor de doden – is een stuk om stil van te worden. Er zijn referenties aan Chopin en klezmermuziek: de Eerste ballade van Chopin, die zo'n prominente rol speelt in de film ‘The Pianist' van Roman Polanski wordt een paar maal hartbrekend geciteerd, in het Scherzo horen we een dolgedraaide klezmer op een joodse bruiloft. Overigens lopen de zes onderdelen van dit werk vrijwel naadloos in elkaar over. Een cd die niet beoordeeld moet worden op criteria van uitvoering en opnamekwaliteit, maar alleen op de niet te schatten waarde van dit werk. Als u deze winter slechts één cd wilt aanschaffen, laat het dan deze zijn. Wanneer Weinbergs grote vriend Sjostakovitsj deze partituur had geschreven zou ze op het repertoire van ieder orkest en elke maestro staan.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links