© Siebe Riedstra, juli 2010

Weill: Der Protagonist.

Robert Wörle (Protagonist, tenor) - Amanda Halgrimson (Schwester, sopraan) - Alexander Marco-Burmester (Junge Herr, bariton) - Corby Welch (Hausmeister, tenor) - Matteo de Monti (Wirt, bas) - Johannes von Duisburg (1.Schauspieler, bas) - Jan Buchwald (2.Schauspieler, bariton) - Matthias Koch (3. Schauspieler, countertenor) - Deutsches Symphonie-Orchester Berlin o.l.v. John Mauceri.

Capriccio 60 086 • 66' •

In een geleende smoking woonde de 26-jarige Kurt Weill op 27 maart 1926 de première bij van zijn eerste opera, de eenakter Der Protagonist, aan de Staatsoper te Dresden. Het werd zijn grote doorbraak; de rest is geschiedenis. Der Protagonist is een zogenaamde 'Literaturoper', een werk dat gebruik maakt van een bestaande tekst en niet van een speciaal libretto. Bekende voorbeelden zijn Pelleas et Melisande, Wozzeck en Salome. De muziek beweegt zich tussen de atonale Schönberg en de dissonante vroege Hindemith. De tekst stamt van Georg Kaiser en vertelt het verhaal van een hoofdrolspeler (de protagonist) die spel en werkelijkheid niet uit elkaar kan houden en in een vlaag van gespeelde jalouzie zijn eigen zuster met een echte dolk ombrengt. De reden dat Weill juist deze tekst koos zit hem in het feit dat Kaiser op twee plaatsen in het stuk pantomimes had aangebracht, waardoor Weill absolute muziek kon onderbrengen in een opera. Vooral de eerste pantomime, voor acht blazers en vocaliserend kwartet van de toneelspelers is met zijn lengte van ruim tien minuten en strawinskiaanse inslag een aardige tour-de-force. Hindemith nam het idee overigens dankbaar over in zijn opera Cardillac. Dit is de fonografische première van het werk, in 2001 uitgegeven door Capriccio, een label dat al meerdere opnames van Weills opera’s heeft verzorgd. Hulde! De solisten zijn zonder uitzondering uitstekend tegen hun taak opgewassen, het Deutsches Symphonie-Orchester (het vroegere RIAS-orkest) speelt zeer verdienstelijk en Mauceri laat horen dat Weill voor hem geen geheimen heeft.