© Siebe Riedstra, april 2018

Weber: Klarinetkwintet op. 34 - Grand Duo Concertant op. 48 - Vartiaties op een thema uit de opera Silvana op. 33

Baermann: Adagio in Des

Roeland Hendrikx Ensemble: Roeland Hendrikx (klarinet), Liebrecht van Beckevoort (piano), Alexei Moshkov (viool), An Simoens (viool), Sander Geerts (altviool), Anthony Gröger (cello)
Et'cetera KTC 1588 • 70' •
Opname: september & november 2017, Sint-Pieterskerk, Leut (B)

Zonder Anton Stadler zou de muziekwereld het mooiste klarinetconcert aller tijden hebben misgelopen. Heinrich Baermann inspireerde Carl Maria von Weber tot een handvol prachtige concertwerken voor de klarinet. Brahms noemde de klarinet van Richard Mühlfeld 'Fräulein Klarinette', die hem uit zijn creatieve winterslaap wekte. Benny Goodman nam samen met Bela Bartók diens Contrasten voor klarinet, viool en piano op. Jörg Widmann zorgt vandaag en morgen voor premières van nieuwe muziek voor de klarinet. Het zijn de virtuozen die voor de reuring zorgen, en de inspiratie van grote meesters aanwakkeren. Mede daardoor is van alle blaasinstrumenten de klarinet gezegend met een bovengemiddeld aantal meesterwerken.

De samenwerking tusssen Heinrich Baermann (1784-1847) en Carl Maria von Weber (1786-1827) begon in 1811 in München met het Concertino. In rap tempo volgden de Variaties op een thema uit Silvana, de beide klarinetconcerten, het klarinetkwintet - alle opgedragen aan Baermann. Dat geldt niet voor het Grand Duo, dat werd uitgevoerd door Johann Hermstedt, de klarinettist aan wie Ludwig Spohr zijn vier klarinetconcerten opdroeg. Op deze cd worden alle kamermuziekwerken voor de klarinet van Von Weber gespeeld door het Roeland Hendrikx Ensemble. Hendrikx is soloklarinettist van het Nationaal Orkest van België, violist Alexei Moshkov is er concertmeester.

Weber benadrukt in zijn werken voor de klarinet vooral de virtuoze mogelijkheden van het instrument. Het moet het toenmalige publiek gefascineerd hebben dat op de klarinet de vingervlugheid van de viool kon worden geëvenaard, en dat het bereik dat van de viool en de altviool combineerde. In het klarinetkwintet blijkt dat zonneklaar, waarbij meteen moet worden aangetekend dat het hier in de factuur om niets anders gaat dan een verkapt klarinetconcert. Heinrich Baermann schreef voor eigen gebruik ook een drietal klarinetkwintetten, waarvan we hier uit het derde kwintet het langzame deel te horen krijgen. Echte kamermuziek, die nieuwsgierig maakt naar de overige delen (en de andere kwintetten).

Voor een klarinettist betekent dit repertoire genieten, en voor de pianist een uitdaging. Von Weber was behalve componist ook een groot pianovirtuoos en een dirigent die zich al even onwrikbaar opstelde als Gustav Mahler. Zijn grootste prestaties leverde hij op het gebied van de opera, maar het blijft verbazen dat aan de rest van zijn oeuvre - waaronder prachtige pianosonates en mooie liederen - zo weinig aandacht wordt besteed. Hier laten Roeland Hendrikx, het uitstekende strijkkwartet dat hij zijn ensemble mag noemen en pianist Liebrecht van Beckevoorde horen dat Von Weber met deze werken de klarinetliteratuur op de vroege negentiende-eeuwse muzikale landkaart heeft gezet.