CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, maart 2019

 

Symbiosis

Poldowski: Vioolsonate in d

Wantenaar: Sprookjes voor viool en piano

Franck: Vioolsonate in A

Merel Vercammen (viool), Dina Ivanova (piano)
Gutman Records • 57' •
Opname: januari 2019, Muziekgebouw, Eindhoven

 

Wat zijn we in Nederland gezegend met opvallende vrouwelijke viooltalenten! En hoe wonderlijk is het dat het ene talent eruit gepikt wordt door een ‘groot' platenlabel en de ander lijdzaam moet toezien. Terwijl een derde ondernemende jongedame het heft in eigen handen neemt en de nodige gelden verzameld middels een crowdfunding – een van de zegeningen van het internet. Aan het invullen van namen waag ik me liever niet, die kunt u zelf verzinnen. Maar de ondernemende dame in kwestie is Merel Vercammen (1988), die hier eigenhandig haar debuut presenteert. Ze organiseerde niet alleen de fondsen, ze schreef ook de uitstekende en zeer persoonlijke toelichting. Maar het belangrijkste is dat ze niet door een ‘groot' label werd geduwd in de richting van nog een opname van een paar geliefde Mozartconcerten. Ze koos haar eigen repertoire en maakt daarmee dit debuut tot een bijzondere productie die toch in staat is de harten van de luisteraar te winnen en tegelijkertijd de aandacht te trekken. Jammer dat ze er al na 57 minuten mee stopte.

Merel vertelt in de toelichting dat ze sinds haar vijftiende verliefd is op de Vioolsonate van César Franck, en borduurt voort op de liefde die volgens haar een grote rol speelt in dit werk. Franck schreef het niet voor niets als huwelijkscadeau voor Eugène Ysaÿe. Met de andere sonate op dit debuut heeft Merel in de roos geschoten met een verwijzing naar een andere liefde: die tussen vader en dochter. Irena Regina Wieniawska (1879-1832) was de dochter van de grote Poolse vioolvirtuoos Henryk Wieniawski. Ze werd geboren in Brussel uit een Britse moeder, en vader Wieniawski overleed toen ze tien maanden oud was. Ze huwde een adellijke Brit, maar weigerde mee te liften op de naam van vader of echtgenoot, en koos voor het pseudoniem Poldowski. Ze was een uitstekende pianovirtuoos, met optredens in Europa en Amerika, en dreef tegelijkertijd een chique kledingboutique in Londen. Componeren kon ze ook, en hoe! Dat blijkt uit deze Sonate in d, uitgegeven in 1914.

Een tweede vrouwelijke componist voegt Merel aan haar debuut toe: Mathilde Wantenaar (1993), met wie ze al langer vertrouwd is. Wantenaar schreef voor haar een vioolconcert, waarvan de begeleiding is toegesneden op een amateurorkest. Hier horen we drie Sprookjes, die in een neoromantisch idioom een mooi intermezzo vormen tussen Poldowski en Franck.

De minstens even belangrijke pianopartij wordt waargenomen door de Russische pianiste Dina Ivanova, winnaar van de derde prijs op het laatste Utrechtse Liszt-Concours. Het duo Vercammen/Ivanova heeft met deze productie een dijk van een debuut neergezet, prachtig opgenomen door Guido Tichelman. Zonder ‘grote' labels kan het ook.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links