© Siebe Riedstra, november 2015

Vloeimans: Oliver's Cinema Act 2

Eric Vloeimans (trompet), Tuur Floorizone (accordeon), Jörg Brinkmann (cello)

Challenge Records - EV-flow 01 . 58' .

Opname: november 2014, Fattoria Musica, Osnabrück (D)

Trompettist Eric Vloeimans laat zich niet in een hokje opsluiten. Hij speelt even gemakkelijk met een symfonieorkest, de Nederlandse Fluitacademie, de Holland Baroque Society, als in het Bimhuis. Over zijn cd Evensong schreef ik hier: 'het is een dijk van een cd, gemaakt voor muziekliefhebbers van alle leeftijden en alle gezindten. Een cd waarmee Eric Vloeimans bewijst dat het tijd wordt om alle kletspraat over klassiek, jazz, avant-garde, wereldmuziek te vergeten. Op deze cd is hem dat meer dan gelukt. Over zijn trompetspel hoeven we het niet te hebben: de beste eigenschappen van Maurice André, Miles Davis en Chet Baker zijn in één persoon verenigd.'

In 2013 presenteerdeVloeimans een nieuwe formatie: Oliver's Cinema - een mooie instinker. Muziek bij de film? Nee hoor, een anagram: Eric Vloeimans = Olivers Cinema. Geen filmmuziek, geen klassieke muziek, geen jazzmuziek. Wat is het dan wel? Het is muziek voor een trio van gedreven muzikanten, met de onwaarschijnlijke bezetting van trompet, accordeon en cello. Naar eigen zeggen had Eric van huis uit een pesthekel aan de accordeon, totdat hij stuitte op de Belgische accordeonvirtuoos Tuur Floorizoone. Hij laat horen dat een accordeon de plaats van een drummer in kan nemen. De vruchtbare kennismaking liet ruimte voor een instrument aan de onderkant, de cello, die door Jörg Brinkmann naar believen wordt omgetoverd in een gitaar of een contrabas.

Twee jaar later gaat het doek op voor Oliver's Cinema Act 2. De namen van de stukken verloochenen hun afkomst niet: Fun in the Sun, Vino, Tonto, Balsam, Nana. Maar dan is er ineens het mysterieuze Kwa Heri, waarin de accordeon stotterend op weg gaat, ondersteund door een plukkende cello die even denkt dat hij een basgitaar is geworden - en we wanen ons bij de buren in het Muziekgebouw aan het IJ. Nieuwe muziek met een twist.

Dit is alweer een pracht-cd voor nieuwsgierige oren, onderhoudend, intrigerend en ontroerend. En schitterend opgenomen door 'vierde man' Chris Weeda.