© Siebe Riedstra, juli 2012

Vieuxtemps: Vioolconcert nr. 1 in E, op. 10 – nr. 2 in fis, op. 19 – Greeting to America op. 56

Chloë Hanslip (viool), deFilharmonie o.l.v. Martyn Brabbins

Hyperion CDA 67878 • 75' •

Opname: juli 2011, deSingel, Antwerpen

The Romantic Violin Concerto van het label Hyperion is een groentje vergeleken met The Romantic Piano Concerto, maar er begint schot in te komen. Dit is deel twaalf, met een soliste die ondanks haar jeugd een respectabele reputatie en ditto discografie heeft opgebouwd: Chloë Hanslip. Hanslip (*1987) is niet zomaar een virtuoze, want al op haar vijfde voorspelde Yehudi Menuhin haar een grote carrière. Ze debuteerde op haar dertiende bij Warner Classics, en maakte daarna schitterende opnames van Godard, Hubay, Bazzini en Corrigliano op Naxos (en hier besproken). Met deze cd debuteert ze op Hyperion, maar intussen heeft ze zich op het label EMI ook laten horen in muziek van Karl Jenkins, ooit beroemd als innoverend jazzmuzikant die met de popgroep Soft Machine furore maakte. Met zijn succesformule voor crossover is hij de meestgespeelde componist van dit moment. Toch zou het aardig zijn wanneer een label zich onvoorwaardelijk zou inzetten voor de violiste Hanslip. Ze verdient het.

Henri Vieuxtemps (1820-1881) is de troonopvolger van Paganini, maar hij had hogere aspiraties. Hij wilde niet alleen als vioolvirtuoos, maar ook als componist serieus genomen worden. Zeven vioolconcerten schreef hij voor zichzelf, en die klinken dientengevolge meer naar Beethoven dan naar Paganini. Hyperion bracht het vierde en het vijfde al eerder uit in deel acht van de serie, met Viviane Hagner en dezelfde begeleidende manschappen. Nu is de beurt aan Chloë Hanslip met de beide eerste concerten, waarvan de volgorde van ontstaan bij het publiceren is verwisseld. Opus 19 ontstond vier jaar voor opus 10. Het is half zo lang en heeft een langzaam deel dat in de vertolking van Hanslip (en het orkest!) van een onaardse schoonheid is. Jascha Heifetz brak een lans voor het Vijfde concert, maar Hanslip laat horen dat het Tweede er ook zijn mag. Vieuxtemps’ concerten blijven vooral in leven door de inspanningen van vioolvirtuozen, en de frequentie waarmee ze de concertpodia sieren neemt langzaam maar zeker af. Lang leve de cd! Behalve de beide eerste vioolconcerten staat op deze cd ook Greeting to America, een variatiewerk à la Paganini op The Star Spangled Banner en Yanky Doodle. Het leverde Vieuxtemps enorme successen op bij zijn Amerikaanse tournee in 1843/4. Voor de liefhebbers van romantische vioolconcerten een uitgave om van te smullen.