© Siebe Riedstra, maart 2021

Vaughan Williams: Job – Songs of Travel

Neal Davies (bariton), Hallé Orchestra o.l.v. Mark Elder
CD HLL 7556 • 70' •
Opname: juli 2019, Bridgewater Hall, Manchester

De Britse dirigent Mark Elder (1947) is ook in Nederland geen onbekende, met een concertante uitvoering van Wagners Lohengrin bij het KCO die op cd is uitgebracht en diverse optredens in de ZaterdagMatinee. Na bijna vijftien jaar aan het hoofd van de English National Opera te hebben gestaan werd hij in 2000 chef-dirigent van het Hallé Orchestra in Manchester. Bij zijn aantreden stond het orkest op punt van faillissement en was het kwalitatief verwaarloosd; Elder heeft het binnen de kortste keren uit de misère getrokken. Een van zijn initiatieven was de lancering van het eigen label van het orkest, waarmee in 2003 een start werd gemaakt. Een flink aantal titels zijn inmiddels uitgebracht, waaronder een complete Ring, heel veel Elgar en een bijna complete inspeling van de symfonieën van Vaughan Williams. Op deze cd dirigeert hij twee werken die tot het beste behoren wat VW gecomponeerd heeft, maar dat we maar zelden te horen krijgen. In de eerste plaats Job, een gedanste pantomime voor groot orkest, inclusief saxofoon en orgel, van drie kwartier. Begonnen in 1927 naar aanleiding van de honderdste sterfdag van William Blake, wiens Illustrations of the Book of Job muzikaal en theatraal gestalte krijgen. Het theatrale deel heeft intussen zijn actualiteit verloren, maar de partituur leeft net als die van de Sacre en Daphnis et Chloé voort op het concertpodium, al merken we daar in de praktijk weinig van. Gelukkig verschijnt er zo nu en dan een opname. Al even bijzonder is de liederencyclus Songs of Travel, oorspronkelijk met pianobegeleiding en geschreven tussen 1901 en 1905. VW orkestreerde zelf drie titels en in 1962 bezorgde zijn amanuensis Roy Douglas de overige. De opnamekwaliteit is net als het orkestspel indrukwekkend, en een spectaculaire rol is weggelegd voor het magnifieke orgel van de Bridgwater Hall. Een uitgelezen kans om kennis te maken met Job – een van de meest onderschatte Britse partituren uit de eerste helft van de twintigste eeuw.