Warlock: The Curlew

Bliss: Elegiac Sonnet

Gurney: Ludlow & Teme

James Gilchrist (tenor), Anna Tilbrook (piano), Michael Cox (fluit), Gareth Hulse (althobo). Fitzwilliam String Quartet

LINN SACD CKD 296 70' (sacd)

Opname: november 2006, Christ's Hospital School, Horsham, West Sussex

Dit is een schoolvoorbeeld van alle criteria waaraan een perfecte cd moet voldoen: interessant (en mooi) repertoire, perfecte uitvoering door muzikanten die wat te vertellen hebben en onberispelijk opgenomen. Linn is in de eerste plaats een Britse fabrikant van hoogwaardige audioapparatuur. Uit ontevredenheid over beschikbaar testmateriaal zijn ze zelf gaan opnemen en het resultaat mag er zijn. Op de uitstekende website met muziekvoorbeelden, ook van deze cd, www.linnrecords.com kunt u het resultaat bewonderen. James Gilchrist, van arts omgeschoold tot tenor laat horen waartoe een intelligente zanger in staat is. Hij blinkt uit door een stemgeluid dat aan Philip Langridge doet denken, heeft een enorm geschakeerd dynamisch bereik en zijn uitspraak is bijna zonder tekstboek te volgen. Het repertoire dat hij hier brengt is heel bijzonder: drie liederencycli en een sonnet van vier Engelse componisten, begeleid door een pianokwintet met (soms) extra blazers.

Vaughan Williams schreef On Wenlock Edge op gedichten van Housman hoorbaar onder de directe indruk van zijn studieperiode met Ravel (die de piano bespeelde in de Franse première). Peter Warlock (een componistenpseudonym voor muziekjournalist Philip Heseltine) schreef zijn The Curlew (de Wulp) in een expressionistisch idioom dat aan Zemlinsky doet denken. Het is met zijn partijen voor althobo en fluit een diep melancholiek werk geworden, het meesterwerk van deze tragische figuur die op mysterieuze wijze (al dan niet opzettelijke gasvergiftiging) om het leven kwam. Ivor Gurney (1890-1937) leidde een al even tragisch bestaan. Na in de Eerste Wereldoorlog gewond te zijn geraakt sleet hij de laatste vijftien jaren van zijn leven in een psychiatrische inrichting. Zijn reputatie dankt hij aan zijn liederen, maar ook aan een aantal dichtbundels. Het diep ontroerende Far in a western brookland uit de cyclus Ludlow & Teme, ook op teksten van Housman, is reden genoeg om deze cd te willen horen. Arthur Bliss, Master of the Queens Musick van 1953 tot zijn dood in 1975, droeg zijn Eligiac Sonnet op aan de nagedachtenis van pianist Noel Newton-Mood, die in 1953 een eind aan zijn leven maakte. Newton-Mood speelde de première van het pianoconcert van Bliss (zeer beluisterbaar!) en kon het verlies van zijn levensgezel niet aan. Al met al misschien wat veel treurigheid, maar de muziek is allesbehalve larmoyant. Gilchrist zingt uit het diepst van zijn hart.