CD-recensie
© Siebe Riedstra, april 2022 |
Een componist die slechts één vioolconcert aflevert wordt er bijna automatisch toe veroordeeld om het discografische podium te delen met een collega. Maar daar komt langzamerhand verandering in. Zo ook op deze schijf, waar een uitstekend gespeelde Tsjaikovski nu eens niet wordt gecombineerd met Sibelius, maar met een kamermuziekwerk van eigen makelij, Souvenir de Florence, de klank geworden herinneringen die hij koesterde aan de Italiaanse reis die hij in het voorjaar van 1890 ondernam. In dit specifieke geval was er een tweede reden om voor een kamermuziekwerk te kiezen: de coronabeperkingen in het najaar van 2020. De keuze werd gemaakt door Sarah Christian, sinds zeven jaar concertmeester van de Deutsche Kammerphilharmonie te Bremen. Dat wil overigens niet zeggen dat ze voor 'Souvenir' collega's uit de Kammerphilharmonie heeft gekozen, die komen vooral uit Münchner orkesten. Op de buitenkant van de cd staat dat niet vermeld, maar in een apart tekstgedeelte in het boekje stelt Sarah Christian ze persoonlijk voor. Johannes Strake (viool) is aanvoerder van de tweede violen van de NDR Elbphilharmonie Hamburg, When Xiao Zheng was leider van de altvioolgroep van het orkest van de Bayerische Rundfunk, Jano Lisboa vervulde dezelfde functie bij de Münchner Philharmonie, haar echtgenoot Maximilian Hornung speelt de eerste, en Jan-Erik Gustafsson de tweede cellopartij. Hoewel de uitvoering van Souvenir op alle fronten volkomen overtuigt, kan ik niet nalaten om even te verwijzen naar een adembenemende live-uitvoering van dit werk door Janine Jansen en haar vrienden, in een video die geproduceerd werd door AVRO/TROS en te zien is op YouTube. Dat neemt niet weg dat ook Sarah Christian en haar collega's hier een uitstekende prestatie neerzetten, uiteraard zonder de live bijgeluiden en in een voortreffelijke opname. index |
|