© Siebe Riedstra, april 2021

Tsjaikovski: Symfonie nr. 5 in e, op. 64 – Francesca da Rimini op. 32

Tonhalle-Orchester Zürich o.l.v. Paavo Järvi
Alpha 659 • 74' •
Opname: okt. 2019 (Francesca) & jan. 2020 (Symfonie), Tonhalle-Maag, Zürich

Paavo Järvi is sinds het seizoen 2019/20 chef-dirigent van het Tonhalle Orchester in Zürich, dat zijn naam ontleent aan de plaatselijke concertzaal. Paavo (1952) is net als zijn vader Neeme (1937) een keiharde werker, en bekleedt naast Zürich posities bij de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen en het NHK Orchestra in Tokyo. David Zinman was van 1995 tot 2014 chef-dirigent in Zürich en realiseerde een groot aantal opnamen van het standaardrepertoire. Järvi zet die traditie energiek voort. Al tijdens zijn eerste seizoen zag hij kans om een integrale van de zes symfonieën van Tsjaikovski te programmeren en vervolgens op te nemen voor het label Alpha. Daarvan verschijnt nu de eerste aflevering, met de Vijfde symfonie in combinatie met het symfonisch gedicht Francesca da Rimini. Het is een cd geworden met twee gezichten. Aan de Vijfde is de uiterste zorg besteedt, met als resultaat een lezing die van begin tot eind weet te boeien en de luisteraar er met name in de beide middendelen op wijst dat Tsjaikovski een geniaal instinct bezat voor balletmuziek. Francesca daarentegen is blijven steken in de noten, waar juist een overdosis bloed, zweet en tranen noodzakelijk is om de partituur spannend te houden. Orkestspel en opname (fenomenale laagte) zijn van grote klasse. De opnamelocatie zal menigeen verwonderen; de Tonhalle-Maag is een speciaal voor de gelegenheid geconstrueerde tijdelijke concertzaal om de verbouwing van de oude Tonhalle, voorzien van 2017 tot 2021, te overbruggen. Wie denkt dat de benaming Maag een eerbetoon is aan de Zwitserse dirigent Peter Maag komt bedrogen uit. De Maag-Tonhalle is neergezet in de voormalige Maag-fabrieken, een maker van tandwielen. De houten constructie staat zo te horen garant voor een uitstekende akoestiek.