© Siebe Riedstra, januari 2019

Tsjaikovski: Symfonie nr. 4 in f, op. 36

Wagner: Vorspiel und Liebestod uit Tristan und Isolde

philharmonie zuidnederland o.l.v. Dmitri Liss
Fuga Libera FUG 754 • 58' •
Live-opname: 22-23 dec. 2017, Chassé Theater Breda en Muziekgebouw Eindhoven (Tsjaikovski); 31 maart-1 april 2017, Theater aan het Vrijthof Maastricht en Muziekgebouw Eindhoven (Wagner)

Stel je bent een bloedjong orkest, geboren uit een moeizaam huwelijk tussen twee ouderorkesten die elkaar tientallen jaren met wantrouwen bekeken. Na alle trammelant wil je je met enige trots voorstellen met een mooie cd-productie. Dan kies je natuurlijk repertoire waarmee je opvalt.

Het orkest waarover het hier gaat is de philharmonie zuidnederland (zonder hoofdletters), de oplossing voor een probleem waarover niemand zich echt druk maakte, maar dat desondanks aangepakt werd door voortvarende politici: het naast elkaar bestaan van een Brabants en een Limburgs Symfonieorkest. Dat kon beter, en dus heeft de concertbezoeker in Zuid-Nederland de beschikking over een pracht van een philharmonie, en zijn de provincies Brabant en Limburg een eigen Symfonieorkest armer.

Desondanks niet getreurd, om te bewijzen dat alles rozengeur en maneschijn is verschijnt op het label Fuga Libera een cd met opnamen van de zuidnederlandse philharmonie, met repertoire waarin het zichzelf kan onderscheiden. Natuurlijk zitten de Limburgse concertgangers niet te wachten op de noten van ene Matthijs Vermeulen, afkomstig uit het Brabantse Helmond. En de Brabanders hebben niets met Matty Niël, een Limburgse leerling van Anton Webern. Maar wat de concertgangers in Zuid-Nederland verbindt is een grote bewondering voor Tsjaikovski en Wagner. Dus presenteert de philharmonie zich met de Vierde Symfonie van Pjotr Iljitsj en de Liebestod van Richard.

Een cd-bespreking hoort te gaan over de kwaliteit van het gebodene, en daarover kan ik kort zijn: er wordt voortreffelijk gepresteerd, en Dmitri Liss is een uitstekende dirigent. Er moet echter wel geconcurreerd worden met 576 opnamen van de Vierde Tsjaikovski en 436 opnamen van Vorspiel und Liebestod. Maar..... met 58 minuten speelduur was er genoeg ruimte geweest voor (ik noem maar wat) een orkestwerk van de zuidnederlanders Matthijs Vermeulen en/of Matty Niël. Heeft hier iemand zitten slapen of speelt de philharmonie zuidnederland alleen maar geliefde meesterwerken?