© Siebe Riedstra, juni 2017

Tsjaikovski: Symfonie nr. 4 in f, op. 36 - nr. 5 in e, op. 64 - nr. 6 in b, op. 74

Arctic Philharmonic o.l.v. Christian Lindberg

BIS-2178 • 2.09' • (2 sacd's)

Opname: april 2015 (Symf. 4) & febr. 2016 (Symf. 6), Stormen Concert Hall, Bodø, Noorwegen; jan. 2012 (Symf. 5), Harstad Kulturhus (Noorwegen)

watch?v=PprV_xMORdE

Christian Lindberg maakte als trombonevirtuoos naam met zijn vertolking van het 'Motorbike Concerto' van Jan Sandström. Het overweldigende succes betekende concerten op alle continenten en een contract met het label BIS. Lindberg heeft de trombone verwisseld voor de baton, maar het contact met BIS is gebleven. Bij deze uitgave van de drie laatste symfonieën van Tsjaikovski geeft hij een persoonlijke toelichting. Hij legt uit dat Tsjaikovski vanaf zijn tienerjaren een idool is geweest, dat hij vervolgens intensiever leerde kennen door zijn werk als orkestmusicus. Partituurstudie bracht hem tot de conclusie dat de notentekst lang niet altijd strookte met het klinkende resultaat. Met name de tempi - door Tsjaikovski nauwkeurig in metronoomcijfers aangegeven, moesten het volgens hem daarbij ontgelden. Hoe het volgens hem dan wel moet laat hij hier horen met een orkest dat de onwaarschijnlijke naam Arctic Philharmonic draagt. Het bevindt zich in Noorwegen, boven de poolcirkel. Het is een gelegenheidsorkest met een vaste structuur en een gereguleerde subsidie, de strijkers komen van twee kamerorkesten in de regio, de blazers uit een militaire kapel uit de buurt. Met deze vorstbestendige musici nam hij in 2012 de vijfde symfonie op - met daverend succes. Kort door de bocht klinkt Tsjaikovski hier door de bril van Sibelius. Helder als gesmolten ijspegels. De Vierde Symfonie werd in 2015 opgenomen, maar was alleen als download verkrijgbaar. Nu verschijnen de laatste drie symfonieën voor het eerst samen op een dubbel-cd. Eerlijk gezegd valt de interpretatie van de Pathétique enigszins tegen, door een wat prozaïsche benadering van de middendelen. Ook van Lindbergs bewering dat zijn tempi geheel anders zouden zijn merken we maar weinig. Toegegeven, de ietwat manische benadering van Mravinsky wordt vermeden, evenals het enigszins volslanke pathos van Von Karajan en de maniertjes van veel jeugdige collega's. Wat overblijft is een interpretatie die niets toevoegt aan het notenbeeld dat Tchaikovski opschreef. Wat beklijft is vooral een groot respect voor deze musici die zich met groot enthousiasme voor hun dirigent en Tsjaikovski inzetten, honderd kilometer boven de poolcirkel (klik maar eens op bovenstaande link). Let wel: in een gloednieuwe concertzaal (2014), heel toepasselijk Stormen genoemd - in de stad Bodø met welgeteld 50.000 inwoners.